Wednesday, July 30, 2008

Re: űrverseny

Repülő cirkuszból jobban szeretem a Monty Pythont, nekem már a Red Bull Air Race is érdektelen.

Elmondom, hogy szerintem az "űrverseny" miért áll távol a forma1-től.

Ha forma1-et nézek, akkor valamennyire kompetensnek érzem magam, és azt gondolhatom, hogy tulajdonképpen én is képes vagyok arra (persze más formájú kocsival és lassabban), mint Nigel Mansell, vagy Emerson Fittipaldi például. Ott lappang bennem a futam alatt a "de jó lenne, ha én lennék Nigel"-érzés, és aztán amikor a Pécsvárad-Véménd szakaszon teljesen normál tempóban veszem be a kanyarokat, akkor ez az egész "én vagyok Nigel"-érzéssé alakulva jön elő, mondom, még száguldozás nélkül is.
Hamvas Béla teljesen fölösleges és ördögi, a világ kerekét rossz útra fordító szórakozásnak tartja az autóversenyt. Hajszának látja, az első hely elnyeréséért folyó küzdelemnek, pedig az autóverseny inkább a határokról szól. Mi az a sebesség, amivel még be lehet venni egy kanyart, mi az a tempó, amit tartva épp az utolsó körig bírja az autó, aztán értéktelen ócskavassá válik, mennyit tudunk kihozni a rendelkezésünkre álló térből és időből.
Hogy helyezésre megy? Igaz, de ha csak ezt tartjuk fontosnak, rendkívül unalmassá válik az egész.

Ugyanakkor repülőm szerintem sosem lesz, rakéthajtásúm meg főleg nem (bár utóbbi ott van a hosszútávú célok közt), ráadásul ezeket a gépeket nem lehet bütykölni, házilag barkácsolni, ami fontos összetevője az ember-gép kapcsolatrendszernek, tehát a kompetenciának lőttek. Az izgalomból sem jut elég, és a határok sem egyértelműek: ha nem sikerül áthaladni a kijelölt kapukon, akkor sem történik az égvilágon semmi, nincs porfelhő, kavicságy, gumifal, ráadásul egy repülőnek nem illik lezuhannia még a verseny után sem. Az űrverseny (és már a Red Bull Air Race is) tehát szerintem a verseny alapos, csak a sebességet szem előtt tartó félreértelmezése.
Egyetlen esetben tartanám érvényesnek az űrverseny szellemiségét, egyetlen géptípus van, amelynél elnézném ezt a súlyos tévedést, de arra egy kicsit várni kell még feltehetően. Hogy melyik ez a géptípus, és miért vagyok engedékeny? Szerintem egyértelmű, még ha homályosak is a képek.

0 megjegyzés: