Monday, November 3, 2008

Barkács Rovat 1

BARKÁCS ROVAT
1.rész: Olcsó kell halszem fényképre lencse?


A költözködés közben épp dobozoltam be az apróságokat, mikor is kezembe akadt egy régi nagyítógép-objektív fele. Gyanítom ezt így akartam hasznosítani valamire még réges rég, hát itt az idő. Átnéztem rajta: homorúlencse, azaz minusz dioptriás, azaz kicsinyít, egész jó kis képe volt. Ki is próbáltam azonnal a digit fényképezőre. Makró módra átállítva remek kis nagylátószögű előtétnek bizonyult. Hogyan is rögzítjük a gépre? 0 azaz nulla forintból???


Íme:
Az eredeti lencse: ilyent bolha-piacon, a pesti Soós fotóban, vagy Pécsett a Felsőmalom-utcai fotó- és villanyborotvaszervízben 500 forintér kaptok. Mivel nekem csak a fele volt meg, a szétszedéséhez nem tudok fotóillusztrációt biztosítani, de nem nehéz, vigyázni kell, hogy ne tapogasd meg a lencséket, legalább is csak kicsit.


A lencsére egy kis darab műbőrt vágtam, igazából bármi megfelelően erős, de rugalmas anyag megfelel, mint például: műanyagflakon egy darabja, kartonpapír. Ezt e módon ragasztottam rá, szigszalaggal. Ez az én digigépemre pont ráhúzható. Így néz ki a ki lencse:










Két tükörrel készült kép, hogy hogyan is áll rajta a cumó:














Próbakép először simán a géppel, majd a nagylátóval. Jól látható, hogy a lencse kis mérete miatt belóg a kép széleire. Kellemes kis ún. vignettáló hatást kelt, nekem még tetszik is. Az élesség is rendesen elmászik a szélek felé és a kontúrok lekezdenek szivárványosodni. Ha szorzóra nézzük, olyan 0.6x-os körül van. Filmezésre kiválóan alkalmas!


Legvégül pedig kerítsünk neki egy tokot, hogy mindig kéznél legyen és ne sérüljön a holmi. Ezt a stílszerű filmes-dobozt a Lindától kaptam.













Később továbbgondoltam, s kis kalkulációkat követően megállapítottam, hogy a digitális, kompakt kamerák, fényképezőgépek, melyen integrált fókuszú és makró funkciójú lencsével vannak ellátva, egy megfelelően erős negatív dioptriás lencsét (akár szemüveglencsét is!) makró funkcióban nagylátóként fognak értelmezni. Minél erősebb a dioptria, annál nagyobb a látószög illetve annál erősebb a torzítás. Tehát ha van optikus ismerős, azonnal vágassatok egy sima lencsét a kamerára!
Nincs optikus ismerős? Akármilyen régi fotó-objektív, főként ha alapobjektívről van szó (Zenit gépek Helios obija, stb.) tartalmaz legalább egy, de inkább két ragasztott minuszos lencsetagot. Kis csavarhúzókkal kiszedhető, remekül fog működni. Aki pedig lusta, annak anyagáron gyártok!
Kapjatok kedvet!
Pepe

2 megjegyzés:

Renato Csatich said...

"1.rész: Olcsó kell halszem fényképre lencse?"

http://osztondijas.blogter.hu/?post_id=129257

iku map said...

fasza.