üzenet egykori iskolámba
Százötven évvel ezelőtt, 1859. június 6-án született Bánki Donát gépészmérnök,
a karburátor egyik feltalálója.
szóval a bánkiba jártam pécsett, nem voltam egyedül ezzel, na de ki a f...om is volt az a bánki donát?
persze mehettek csak a
wikire
vagy mittoménmire
vagy maradjatok itt.
A Veszprém megyei Bánkon (később Bakonybánk) látta meg a napvilágot Löwinger Donát néven, szülőfaluja nevét húszévesen vette fel. Körorvos édesapjának felügyelete mellett magántanulóként végezte el az elemit és részben a gimnáziumot, amelyet végül Budapesten fejezett be. 1876-ban beiratkozott a budapesti József Műegyetem Gépészmérnöki karára, és még egyetemistaként díjat nyert a gázmotorokról készült tanulmányával. 1880-ban végzett mérnökként, de az oklevelet csak 3 év múlva kapta meg.
a bánki féle elsőkerék meghajtás
(forrás)
Első munkahelye a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyár volt, ahol műszaki díjnokként alkalmazták. Innen került 1882-ben a Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárba, ahol konstruktőrként, majd osztályvezetőként, legvégül főmérnökként dolgozott. Ő tervezte a Boráros tér felett működő Duna-parti gabonaelevátort, ötletei, javaslatai révén valósult meg a gyakorlatban is a Mechwart-féle forgóeke, tervezett vasúti váltókat, fordítókorongokat, tetőszerkezeteket, turbinákat.
A Bánki - Csonka-féle porlasztó
1891 - 1919 között a Szabadalmi Tanács ülnökei közé tartozott. 1887-ben és 1892-ben a Magyar Mérnök és Építész Egylet Hollán-díjjal tüntette ki, amellyel mindig az év legjelentõsebb mûszaki tárgyú tanulmányának szerzõjét jutalmazták.
Bánki Donát 1895 után megadott szabadalmai
(A szabadalmak száma: 10)
Automatikus csõgyújtás gáz- és petróleummotoroknál
Nagy kompressziós explóziós motorok keverékének hevítése korai gyújtások megakadályozására
Újítás hajtógéppel egyesített szivattyúkon
Vízbefecskendezõ berendezés kétütemû explóziós motorok számára
Hydrokompresszor
Segédkerékkel dolgozó nyersolajmotor
Automatikus stabilizáló készülék repülõgépeken és léghajókon
Forgóeke
Nyersolajmotor
Hidraulikus és pneumatikus nyomórudak statikai szerkezeteknél és berendezéseknél
1888 és 1896 között Csonka Jánossal közösen szabadalmak egész sorát nyújtották be a gázmotorok és a belsőégésű motorok korszerűsítésére. Újítás a petróleum-motorokon címmel már 1893-ban szabadalmaztatták a karburátort, fél évvel megelőzve a német Wilhelm Maybachot. A következő években a Ganz-gyár sorozatban gyártotta a Bánki-Csonka motorokat. Közben Bánki 1894-ben önálló szabadalmat is benyújtott egy nagynyomású robbanómotorra, amelyet 1898-ban víz-befecskendezéses hűtéssel tökéletesített. Volt szabadalma motorkerékpárra, elsőkerék-meghajtású autóra és gőzturbinára is.
Tudományos munkájáért 1887-ben és 1892-ben a Magyar Mérnök és Építész Egylet Hollán-díjával tüntette ki. 1898-ban a szokásos pályáztatás nélkül kinevezték a Műszaki Egyetem professzorának és tanszékvezetőjének, de tanácsadó maradt a Ganz Gépgyárban. 1903-ban szivattyútelep szabadalmat jelentett be, 1905-ben bemutatta gőzturbina-elméletét. 1917-ben ismertette új a kettősátömlésű vízturbinát, amelyből több százat legyártottak, néhány még ma is működik. Utolsó nagyszabású terve, az 1918-ban megálmodott dunai Vaskapu erőmű a történelmi események miatt nem valósulhatott meg. 1909-1912 között a Magyar Mérnök és Építész Egylet gépészeti szakosztályának elnöke, 1911-től a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja volt.
Emberként is becsülték, mindenki tisztelte segítőkészségét, szerénységét, hivatástudatát. Hazafias szellemben nevelkedett, élete végéig kötelességének érezte, hogy tudásával hazáját szolgálja. 1922. augusztus 1-jén, Budapesten hunyt el. Emléke előtti tisztelgésül számos iskola - köztük a Bánki Donát Műszaki Főiskola is - viseli nevét, születése 150. évfordulóján adták át a Bánki Donát Jubileumi Díjakat.
(forrás)
Thursday, June 4, 2009
tudományos vidámpark
Címkék:
bánki donát,
Bt,
index,
sztalinvaros,
tudományos,
vidámpark
Subscribe to:
Post Comments
(Atom)
2 megjegyzés:
Ajánlhatom mindenki figyelmébe Ternai-"A Motorkerékpár" és uő-"A Gépkocsi" című, romatikus elemekkel bíró, engem éjszakákra, délutánokra a balatonparton, reggelekre - szóval mindenkor lekötelező olvasmányokat.
(ha a műszaki könyvkiadótól kell valami, csak szóljatok :))
Két meghatározó élményem van a motorokkal kapcsolatban, még kiscsikó koromból. Az egyik, hogy a gyakorlati órákon teherautó blokkokat szerelünk szét és raktunk össze, méricskéltünk, számoltunk, reteszt reszeltünk. A másik, a Suzuki gyár, kórházakat megszégyenítő tisztaságú gyártóüzeme, ahol mérnökemberek állnak a futószalag mellett, és fényeseket, és mattokat illesztenek, csavaroznak a központi alkatrészhez. Menny és pokol, vagy szent és profán? Elvesztettem a hitemet. :(
Tavaly óta van egy 20 éves Unóm. Földöntúli boldogság autóbontókban alkatrészek után bolyongani, beszívni az elmúlás keserédes szagát. Csodálni az ott dolgozók érthetetlen, mégis a fülnek oly kedves szakmai szlengjét. Valódi kincseket találni egy-egy autóroncson, és beszerelni azokat a sajátomba. Teremteni, életet adni, mégha réges-rég halott is az egész. Ámen.
Kösz a könyvötletet Pepe!
Post a Comment