Thursday, June 10, 2010

WoodCost - Farovat


Emlékeztek még az előző gityó terveire?

Nem büszkélkedtem még, de elkészült! Két hete szólalt meg először.


A test anyaga hársfa. Angolul BassWood. Jól hangzik mi? Nagyon könnyű (a fenyőnél kb.10% nehezebb) épp ezért izmos mély hangja is van (akusztikusan is relatíve erős). A csíkosság rajta a zebra furnér (=kb.1 mm vastag fa-lap) A lila pedfig a hírer lilafa. Nagyon szépen csillog.
A hangszedő (a kis lila doboz a húrok alatt) is saját munka. Egy mágnes-sort kell készíteni, majd 5-6ezerszer körétekerni egy hajszálnál is vékonyabb rézhuzalt (fél tized mm vastagság). Na ez kicsit káromkodós meló, de egy Tesla szalagosmagnóval jó barátságban sikerült megoldani. Érzékeny téma a hangszedő. A mágnes köré tekert csévetest magasságával, szélességével, a menetszámmal és a rézdrót vastagságával kell "belőni" a megfelelő hangot. Lehetne gyári adatokat is másolni, de én inkább kísérletezek és bejött. Nagyon jó kis hangja lett!
A nyak sem szabványos, a vékonyabb részénél kicsit D betü alakúbb, fentebb U-s. Szerintem kényelmes és mások is megdícsérték a múlt heti hangszerésztalálkozón.

Köszönet Öcsinek, ő segített csiszolni, nagyon szépen dolgozik!

A következő gitár bizony fontos nekem. (az előző is de...)
Ugyanis volt egy nap a suliban, mikor egy kutyaólat kellett építenünk, másnap pedig festeni. Na aznap annyira elegem volt abból, hogy semmi értelmeset nem csinálunk, hogy gyorsan és izibe nekiálltam a fejemben kiötlött formájú gitár alapjának legyártásához.
Kiválogattam az anyagokat, összenéztem, jó lesz, hát még kellene kettő juhar csíkocska, azt gyorsan vágok.
Körfűrészgépre odatelepültem. Ránézek, ó fél perc a vágás, gyorsan nekiállok. (a következő bekezdést csak 18 év felettiek olvassák pls.)
Elkövettem azt a hibát, hogy nem gondolkodtam előre. Ugyanis az anyag vékony volt (1 cm vastagságú kb.) Ezek az anyagok pedig gyakran elkezdenek felemelkedni, ha már a felénél túl vagyunk a vágással. El is kezdte, megemelte a farát, én bal kezem mutatóujjával visszatessékeltem az asztallapra. Közben gond nélkül folyik a másodpercenkénti 8000-es fordulatú vágás. Mikor közel értem, mondom ujjal már nem megyek oda (jobb kézzel), hanem tolófával, ami viszont feltámaszkodik az asztalon és kb 2 cm a legvékonyabb anyag aminél lehetne használni, de nem gondoltam rá, mert vágás közben voltam.
Itt történt a baj. A fa elkezdett remegni, ami azt jelenti, hogy ilyenkor pár fűrészfog nem kap bele, hanem ami először belekap ezután, az hatalmasat dob rajta. Akkorát, hogy a hátul támasztó bal ujjammal együtt egy tized, vagy századmásodperc alatt visszarántotta a fát, sajnos egészen fűrészlapig. Az első másodpercben elrántottam a kezem, majd nekiálltam volna befejezni az anyagot, de megláttam, hogy hoppá, az ujjam vége kicsit, hát, hiányos.
A doki nagyon jó volt, majdnem vissza kellett vágni egy egész ujjpercet, de szerencsém volt...5 mm-el rövidebb a bal mutatóujjam. De már tudok vele gépelni.

Visszatérve rá, ez a forma is elméleti órákon drült ki. Bizony gondoltam én már év elején, hogy ez a sok sok elméleti oktatás - a félig elalvós részekkel együtt - hasznos lesz nekem. :)

A legelső nap a táppénzem után azonnal befejeztem a kis gitár testét. Azonnal a körfűrészen. Azért van bennem egy kis félsz, de inkább 100x végiggondolom, hogy mi is történhet esetleg és úgy vágok.
Na aztán ha ez kész volt, gyorsan körbenéztem, lám ,van még anyagom egyre, tök más fákból, uccu neki, ebből egyből kettő fog készülni. (Előrendelést felveszek :))

Érdemes lesz majd írni róluk, már az alapanyagokról, mert szépek nagyon!

3 megjegyzés:

Unknown said...

A zebrához annyit, hogy igen, a nyaka nagyon kényelmes, majd ha pöccre be lesz állítva, akkor lesz igazán fasza! A hangja meg nagyon maszek! Az előző gitárodnál még csak a felső két húr szólt jól, most már csak az alsó nem! :) Lehet amúgy, hogy csak a tekercselést nem találtad el, mert a fája az nagyon príma! Attól jól kell, hogy szóljon.

Gratula Pepe! tényleg! Csak így tova!

seko said...

egy kis vágásról szólt a fáma!!bazmeg!
Sümeghi böllér mondta a dokinak a húsdarálást követően a 3 ujjával "kapcsolatban"(üvöltve beszél):
AKKÓ VÁGJAD BAZMEG!

Renato Csatich said...

ejj, de szép munka!

a balesettel kapcsolatban:
Lajos bá' mondta nekem egyszer, akit titokban mesteremnek tekintek ma is, hogy, "Te gyerek, mindig figyelj, mert könnyen megvan a baj!"
azóta figyelek...
Pepe, remélem, zenéléshez is tudod már hasznalni! picsába.

épp most látogattam meg egy magyar ismerősünket itt Londonban. motorral ment 30-al, tökre szabályosan, mire a szembejövő sávból, minden ok nékül rákanyarodott egy kocsi.
3 felé tört a lába, nyílt töréssel az egyik csont. 12 órába telt, amíg elkezdték műteni. az egyik kórház nem vállalta, vitték a másikba.
szívta a gázt közben, hogy bírja a fájdalmakat. a kórházban korlátlan morfiumot használhatott, amit az ágya mellé tettek.
most már otthon van. a sípcsont körül sok-sok fém áll ki, az tartja össze az egészet, ami kicsit ruganyos is, ami jó a lábterhelésnek, hogy erősödjön is a mankózás közben. egy év, mire rendbejön.
de jól van Dani, nagyon jó arc.