Thursday, February 3, 2011

A demagógia

A demagógia (a görög δημος (demos, nép) és αγωγειν (agogos, vezetés) szavakból) a retorika azon fajtája, amely az érzelmekre és az előítéletekre próbál hatni. A politika és a politológia egyaránt használja, általában tetszetős, részigazságokon, vagy irreális elképzeléseken alapuló politikai programok vagy kijelentések rosszalló (pejoratív) megjelölésére. Demagóg „valaki, aki olyan tanokat hirdet, amikről tudja, hogy hamisak, olyan embereknek, akikről tudja, hogy idióták.” (H. L. Mencken). Mencken értelmezésében a demagógia szükségszerűen hazugságot tartalmaz, de gyakran ennél tágabb értelemben is használják, amikor a beszélő nem mondja közvetlenül a valótlanságot, hanem hagyja, hogy a kritikátlan hallgató maga jusson el a kívánt végkövetkeztetésre. A demagógia gyakran tartalmaz érvelési hibákat, de sok más eleme is van, amiknek semmi közük a logikához. A demagógiára leginkább fogékony emberek előítéletes személyiségek. Az előítéletes személyek nem törődnek azzal, hogy világképük szűk körre terjed ki és szerkezete nincs összhangban a világgal, számukra csak az a fontos, hogy világképük világos és áttekinthető legyen. Ahol nincs rend, ott rendet csinálnak. A járt utat akkor sem hagyják el, amikor új megoldásokra lenne szükség. Hacsak módjuk van rá, mindenbe belecsimpaszkodnak, ami ismerős, biztonságos, egyszerű és határozott körvonalakkal rendelkezik.

egy példa: Mi a teendő ha egyszer már ég a ház? - A válasz egyszerű, az őszinte szívű emberek vezérre várnak. íme itt vagyok én… Cseréljétek ki a vezetőket. Rám lehet számítani. Majd én eltakarítom ezt a szeméttelepet. Boldogabbak lesz­tek, békében fogtok élni.

forrás wikipedia

8 megjegyzés:

Renato Csatich said...

gépház: politika tag-et beírtam.

roomann said...

Ok, bár én jobban szeretem a 'közélet' taget használni, valamivel tágabb fogalom és mentes a pejoratív zöngéktől

A politika kis országunkban tabu téma, szégyelendő dolog, aki nyíltan felvállalja ez irányú nézeteit, azt azonnal megbélyegzi a közösség.

Fura ez, mert az egész világon mi vagyunk az egyik "legpolitikusabb" népcsoport.

roomann said...

"A politika kifejezés az ókori görög polisz névből ered. A politika szó eredeti jelentése közélet, ebben az értelemben tehát mindenki, aki részt vesz a közéletben, politizál." (wikipedia)

Renato Csatich said...

dehát pont ezért legyen politika tag.
a szavak nem attól lesznek tiszták, ha helyettesítjük őket. a szavakat mi tisztítjuk meg azzal, ahogyan használjuk azokat.
legyen csak politika, amitől nem kell hányíngert kapni stb.
nekem a két videó a blog jobb oldalán (a filozófusok), politizálnak. így is lehet politizálni, hogy elmondod a gondolataidat a politikáról (vagy csak beraksz linket). nincs ebben semmi rossz.

Renato Csatich said...

akkor tisztítjuk meg a szavakat, ha szembe megyünk velük és felemejük azokat. ha helyettesítünk, akkor nem nézünk szembe az adott fogalommal ténylegesen.

roomann said...

oké

aPepe said...

"ÉÉÉLJEN! ÉÉÉLJEN!"

a reklámok demagógok-e?

az én szememben a reklám és mai szetereotíp értelemben véve a rosszindulatú, társadalmilag-szociálisan elfogadható de pszichológiai hatását tekintve szerintem igen kártékony reklám az. tehát a reklám politikailag inkorrekt!
gyártok ilyen matricát, azt hiszem:


LE A REKLÁMOKKAL!
radiocost.blogspot.com

roomann said...

sokféleképpen lehet megvezetni a népet, a demagógia csak egy lehetséges forma...

...gyerekkorom óta reklámimádó vagyok...

...bármennyire is önellentmondásosnak tűnik, szerintem vannak korrekt reklámok és vannak korrekt politikusok, korrekt érvelési formák is...