Tuesday, December 13, 2011

Organ Hero Cost - Magdi Husainy

Az újjáéledés jegyében egy új rovat indul: Organ Hero Cost

Nyitóképnek valami szép orgonás-nőset szerettem volna. Ez egy kazettaborító, ami átverés volt, mert a zenét egy férfi játszotta, de az első két meghallgatásra még nem esett le, azalatt a két pörgetés alatt végig ezt a mosolyt képzeltem.
Nehéz volt választani itt van még eezz és eezz is.

Eltekintenék a nagy klasszikusok posztolásától, legalábbis elsőre. Az amcsi csajok, akik körültáncolják és dobolját Debbiet, aki bármit lekever a B3-as hammondján, vagy Rhoda Scott sem elsőre lesz ellőve, hanem legyen itt valaki Egyiptomból. Zeneileg egyiptom mindig különleges. Még nem afriaki, már nem európai, pedig jópár évet eltöltöttek ott római kori DJ-k.
Mindig érdekesen nyúlnak a hangzáshoz, valahogy természetellenes ez egy kicsit az európai füleknek. Nagyon izgalmas szerintem az 50-es, 60-as éveg elektronikai injekciója ezekre a fzenékre, az európai elektronikai kísérletezők feleannyira sem merészketdtek*, mint egy arab háztartásbeli két etetés között a stylofonnal.
*Ez nem csökkenti az értéküket, teljesen más és sokkal finomabb kísérletek születtek, szerintem.
Vissza az orgonához: egyiptomban nincs orgona wah-wah vagy autowah nélkül (próbáljátok csekkolni a második wah-ot, ugye, talán nem véletlen :)) és nem létezik hangszer attttom-visszhang (pontosabban zengető) nélkül. De ezeket olyan természetesen használják, hogy öröm hallgatni.
Sok a duma, következzen Magdi, az arab orgonizmus atyja!

Ezek az orgonák már relatíve későbbiek, nem "fogaskerekesek", hanem elektromosak, ezért viszont elég könnyű áthangolni egyesével a hangokat, így nagyon népszerűek voltak 20-30 évvel ezelőtt is. Azóta a hangszergyárak külön jelzéssel "átsoftware"-lt hangszereket gyártanak a nem 12 hangos temparált skálás helyett direkt az arab világba. Törököknél németbe láttam ilyent, elég őrült, viszik, mint a cukrot.

Sajnos ritkák a videók Magditól és európai karakterkészlettel wikit sem találtam.
Az orgona, amin játszik. 1975-ös gyártású, tehát a videók ez utániak már.
Érdekességnek mégegy videó, egy interjú részleteként szólózik.
Szerintem jó arc.

1 megjegyzés:

mz said...

Nagyon felcsigáztál, legszívesebben már azonnal hallgatnám is, de itt teljesen le van tiltva a videomegtekintési lehetőség.
Ennek a Magdinak már a neve is szimpatikus. Ismertem egy Magdi nevű nőt. Jó teste volt, de selypített.