Tuesday, January 24, 2012

"ezentúl akit politizálni látok itt, törlöm."

a cím egy barát érthető kifakadása a facebook-on. én így kommentáltam mégis

"a politika mindenki ügye. ha nincs politika, az azt jelenti, hogy nincsenek közös ügyeink, nincsenek közös gondolataink, nincs kommunikáció közöttünk. én most persze valószínűleg tágabban értelmezem ezt az egészet, ahhoz képest ami a te kiindulópontod volt. én is utálom ha mindenhol a politikába ütközöm, pláne ha emberek, barátok, családok ugarnak össze emiatt. de nem tudom otthagyni sem, nem tudom függetleníteni magam, sőt igazából nem is akarom. informálódom, vitatkozom, megfogalmazom vagy éppen megkérdőjelezem a gondolataimat, kritizálom vagy éppen támogatom másokét. keresem azt a pontot, lehetőséget, eszközt, ami a gyakran mérhetetlenné és elkeserítővé váló indulatokat feloldhatná. közben persze én is gyakran indulatossá válok. és bár az indulatok is fontosak, de még jobb megszabadulni tőlük.

nem kéne, hogy ilyen legyen a politika, a politizálás. talán ha azok csinálnák akik hátat fordítanak neki jobban mennének a dolgaink. ma aki politikával foglalkozik automatikusan megbélyegezetté, gyanús alakká válik. én fontosnak tartom, hogy meg tudjam fogalmazni saját magam és a környezetem számára, hogy mit tartok fontosnak és értékesnek és kíváncsi vagyok arra is, hogy a másik mit gondol erről és hogy neki mi a fontos. ez gyakran befolyásol is, megváltoztat bennem dolgokat és ez jó. szerintem az a politika, amikor a sokféle gondolatból, akaratból születik valami, valami ami a közös életünket működőképesebbé, szebbé, jobbá alakítja. ez lehet egy törvény akár, de lehet sok minden más is, kevésbé megfogható dolgok, egy koncert, egy rendezvény, egy műalkotás, akármi. vagy amikor egy faluban élő fiatalok kitalálják, hogy de jó lenne bicikliút, mások azt mondják, hogy jobb lenne a meglévő járdákat kijavítani inkább, megint mások meg a focipályát szeretnék zölden látni stb. sok különféle vágy. jó esetben mindegyik megvalósulhat, de van hogy dönteni kell. szerintem ez mind politika. aki aktívan részt vállal egy közösség életében, az mindenki politizál. érvel, véleményt alkot és meghallgatja a másikat. ebből is alakulnak parázs viták, sértődések, kibékülések. de ezek fontos dolgok.

jó esetben simán megférünk egymás mellett a dolgainkkal, ha egyetértünk azért, ha nem akkor meg azért, mert a különbözőségek inspiratívan hatnak, segítségükkel magunkhoz is közelebb juthatunk.

szerintem ez a politika és jó lenne ha mind többen részt vennénk benne. az ami a "nagypolitikában" zajlik gyakran ugyanazért nem működik, amiért kicsiben sem működnek a dolgok jól. ebben mi ugyanannyira hibásak vagyunk, mint a milliárdokat sikkasztó honfitársaink."

egy másik jóbarát pedig így vélekedett:

"kérdés az, h mit tekintesz politikának. Ki mit? én nem akarok nem tudni/gondolkodni/megosztani véleményeket arról, h bezárnak önkényesen olyan helyeket, amelyek kifejezetten szociális-kulturális rendezvényeket tartottak és nem anyagi javakra törtek. Sztem fontos beszélni az oktatásról, arról, h miért "Nemzeti Tanévnyitót" írtak ki az iskolákban a táblára szptember elsején. Nem értem, miért lett politikai ügy az egyházak ügye (persze értem), amikor már elég hosszú ideje elvileg az egyház és az állam elvállt egymástól. Fontosnak tartom, hogy Parti nagy Lajos, és Závada letiltották a műveiket. Hogy az államhoz közelállók nyernek művészeti pályázatokat. Mélységesen elszomorít, amikor József Attila szobrát el akarják vinni. Ott voltatok a József Attila Maratonon? elképesztő, gyönyörű érzés volt, amikor éjjel bárki, aki ott volt fellépett a színpadra és elmondott egy verset. Pl. egy hajléktalanságban élő ember a "nincsem apám"-at. Ez politika? sztem igen, holott a Maratonon egy szó sem esett politikáról, nem volt "orbanisztánozás" meg a többi tényleg kicsinyes jelszavazás.

és a peticiót aláírjátok, h ne zárjon be a Gödör? A gödör nem egy kocsma, hanem kulturális tér: csomó társulatnak (nekünk is) ingyen adtak próbatermet, ingyen belépősen szerveztek pl roma-fesztivált, adtak fellépési lehetőséget ingyen új társulatoknak, dolgoztak szoc.munkásokkal akik az ott gördeszkázó fiatalokkal kezdtek együtt dolgozni stb. Ezt megszüntetni sztem politikai lépés. Mint ahogy a Tűzraktér bezárása is az volt."

---

Babits szerintem most is azt mondaná, "ha kiszakad ajkam, akkor is... "

3 megjegyzés:

Boglári Tamás said...

kikérem magamnak, hogy olyan hibás lennék, mint a milliárdokat sikkasztó honfitársaim.

roomann said...

oké, bocsánat! én mindenesetre felelősnek érzem magam. szerintem az én hibám is hogy megtehetik ezt, még ha nem is közvetlen módon.

amúgy a többi dologban, amit írtunk látsz rációt?

roomann said...

bár ha jól értelek, te sem azt mondod, hogy nem vagy hibás csak azt, hogy azért ez messze van, az ő hibájuk mértékétől.