Thursday, February 9, 2012

kommentkomment

Ma volt hír az indexen:

Vajna faképnél hagyta a Vidnyánszky-filmet

s nem is a hír, az ábrázolás, ami érdekes olvasmány, hanem az utána özönlő kommentfolyam. minden oldalról van mindenféle stílusú és tartalmú vélemény. szerintem reprezentatív. persze ez a kommentelő társadalom egy szelete, de mindenképp leképezi, milyen megosztottsággal, milyen szélsőséges stílusban kommunikálunk egymással, nyilvánítunk véleményt. talán érdemes lenne statisztikát készíteni a pro és kontrákról, illetve az előforduló bazmegek számáról is: ezek a számok is sokat árulnának el társadalmunk állapotáról, kultúrához való viszonyáról. nem tudom, hogyan és mikor lehet bármihez is hozzászólni "szélsőségesítés", "érzelmi befolyásoltság", egyfajta "elhomályosodás" nélkül. 
mindenestre zárójelben jegyzem meg: (pl. német kommentfolyamokban sosem látok ennyi trágár, egymás sértegetésére irányuló megnyilvánulást. lehet, hogy törlik őket, vagy nem olyan online-fekületeket nézegetek, de látszólag valahogy a tárgynál maradnak).

és akkor még a tartalomról, a vita tárgyáról és a hozzáállásokról tényleg nem beszéltünk egy szót se.

amúgy megnéztük a Magyarország 2011 szkeccsfilmekből álló Tarr produkciót. tudom, hogy nem volt pénz, de szinte mindegyik rövidfilm egyformának tűnt és hát szerintem nem igazán jók. hiányzott belőlük az ötlet, vagy ha az volt is bennük, akkor nem lett gondolat, vagy nem ábrázolódott; nem jött át igazán semmi. max egy nagy bemutatás, - meg valami nagy, sötét tónusú keser, de ez meg számomra amolyan erőtlen formában. a berlinálén le lesznek döbbenve a népek, az tuti.

a Controlosnak is kéne csinálni egy ilyen rövidfilmválogatást ugyanezen a címen - ezt ezúton indítványozom!!!

2 megjegyzés:

Renato Csatich said...

Miert lesznek ledobbenve a berlinalen?

veemer said...

szerintem azon, hogy esztétikai és mindenféle szempontból komolyabb munkákat várnak (a közönség), de legalábbis azt, hogy a tizen x felkért, a magyar filmesek javát jelentő rendező eltérő munkákkal, gondolatokkal jelentkezik majd. de ez sajnos (legalábbis az én véleményem szt) nem így van. és én itt nem valami "jólfésültséget" reklamálok. bár azt is el tudom képzelni, hogy a németeknél most annyira támogató a hangulat, hogy a kritikai visszhang nem lesz rossz, s a véleményét mindenki megtartja magának; ill. a berlinale gyakran vállaltan "politikai" jelentőségű, ezáltal rendre elég egyenetlen is.

utóbbihoz ld. bővebben interjú a fesztiváligazgatóval az origón:

"Egy másik gyakori kritika, hogy sokszor mintha nem a művészi értékük, hanem a politikai jelentőségük szerint válogatnák be, illetve díjaznák a filmeket.

Valóban vannak olyan filmek, amelyek azért kerülnek be a programba, mert fontos a témájuk, nem is tudnék olyan fesztivált csinálni, amely nem tükrözi, hogy mi történik a világban. És ezek közt a filmek közt vannak jobbak és kevésbé jók. Nagyon sok kritikát kaptam például, amikor néhány évvel ezelőtt beválogattam a programba a Bordertown című filmet Jennifer Lopezzel és Antonio Banderasszal. Tényleg nem volt a világ legjobb filmje, de úgy döntöttem, hogy beteszem a versenyprogramba, mert nagyon fontosnak tartottam. Arról szól, hogy fiatal nőket gyilkolnak meg az Egyesült Államok és Mexikó egyik határvárosában húsz éven keresztül, és senki nem tesz semmit az ügyben. És ezért nemcsak a mexikói maffia a felelős, hanem azok a multinacionális gyárak, amelyek három műszakban dolgoztatják a nőket. Azért választottam ki ezt a filmet, mert azt akartam, hogy ez a probléma megkapja a lehető legnagyobb sajtónyilvánosságot. Végül a dolog nem jól sült el, mert a cikkek arról szóltak, hogy milyen rossz a film." http://www.origo.hu/filmklub/blog/interju/exkluziv/20120204-interju-dieter-kosslick-kal-a-berlini-filmfesztival-igazgatojaval.html