Friday, September 5, 2008

Nem kell panaszkodni


hazatért Antal Nimród Ámerikából!
harmadik (ott második) filmjének elkészültéről kérdezte az INDEX


http://index.hu/kultur/cinematrix/ccikkek/antal0905/
A 2003-as Kontroll magyar sikere óta Amerikában készíti közönségfilmjeit Antal Nimród, akit rövid budapesti tartózkodása alatt a Hotel Marriottban sikerült elcsípnünk egy interjúra. Második filmjét, a Vacancy című hollywoodi horrort több millióan látták, de 50 százalékban a stúdió elképzelései szerint készítette. Egyik első kérdésünk, hogy mennyire a rendezőé a most készülő harmadik mozi.


A legújabb filmeddel, az Armoreddel, amit többek között Jean Renóval és Laurence Fishburne-nel készítesz, hogy állsz?

Augusztus 14-én fejeztem be az utómunkát Los Angelesben, 15-én már jöttem Budapestre.

Az első amerikai filmed, a 2007-es Vacancy (Elhagyott szoba) 50 százalékban a Screen Gems stúdió döntéseit mutatja. A mostani hány százalékban a tiéd?

90 százalék.

Miben lett merészebb?

A szereposztás mellett a hozzállásomban: most már nem voltam olyan óvatos, elengedtem a gyeplőket. A Vacancynél azt gondoltam, hogy ki kell tanulnom az amerikai rendszert, aztán rájöttem, hogy itt is csak a tiszta filmélményt kell újra megtalálnom, amit a legelső filmemnél, a Kontrollnál [1] éreztem. Hogy mindig a legjobb érzésem szerint kell hogy döntsek: ha valami szerintem nem működött, leforgattam úgy is, ahogy nekem tetszett. Ha nem tetszett egy szöveg, de a stúdió ragaszkodott hozzá, mindkét változatban felvettem. Végül összevágtam a saját változatomat, és elfogadták.

Ahogy mondtad, bulvárszempontból unalmas volt az előző forgatás. A mostani milyen volt?

Olyan szempontból ez is unalmas volt: senki nem vitázott senkivel, nem ment el felesleges energia konfliktushelyzetek kezelésére. Persze én be voltam szarva a sztárok miatt, pláne, mert Jean Reno- és Matt Dillon-fan voltam, de mikor láttam, hogy milyen kedvesek, szerények, elmúlt a félelmem. Ez külön hasznos, amikor olyanokat kell kérned, hogy vérben, porban fetrengjenek. Tehát miután túltettem magam azon, hogy Jean Reno az, aki pontosan, készségesen megjelenik a forgatáson, már könnyű volt minden.

És Jean Reno a filmben sem az a dúvad?

Nem, nem ilyen akciójelenetek voltak, de azért két páncélautó összeütközött. Itt a fő attrakció inkább, hogy a hat férfi főszereplő jelen legyen egyfolytában.

Akkor azért krimi-drámaként van jelölve a műfaja, mert kamaradráma?

Hát, ha azt nézzük, hogy a forgatás 60 százaléka egy acélipari helyszínen zajlik, hogy van, aki a film nagyrészét egy páncélautóban tölti, és hogy többször előkerülnek a morális kérdések, akkor igen.

Mennyiben hasonlítottak a kinti állapotok az itthoni forgatásokra?

Tehetséges, lelkes stábbal dolgoztam, mint itthon. Annyi a különbség, ha inget kérsz, kint 30-at mutatnak, míg itthon hármat.

És gondolom az a magyar tradíció, hogy nem, vagy csak sokára fizetik ki a stábot, köztük a színészeket, sem jellemző kint.

Az megengedhetetlen lenne Magyarországon is. Kint inkább a túlfizetés veszélye áll fenn: a sztárok így szállhatnak el.

A Vacancy költségvetése 19 millió dollár volt. A bevétele dvd-kkel?

Úgy emlékszem, 50 millió körül, de ez fent van a neten, ott kéne utánanézni. (Az 50 millió csak a mozibevétel és a dvd-k kölcsönzéséből befolyó bevétel - az eladások meg nincsenek is benne, áll a boxofficemojo.com mozis [2] és dvd-bevételi [3] listáján.)

A mostani filmed 25 millió dollárból készül. Ezért kábé hány ember tanácsát kellett elviselned eddig?

Inkább az a kérdés, hány emberre kellett hallgatnom: csak egyre. A stúdiófőnökre.

Miben más a magyar filmesek helyzete szerinted, mint a tiéd?

Nagyon szerencsés helyzetben vannak. Nem kell marketingosztály, stúdió, tesztvetítés. Ők diktálhatják a trendeket. Jó dolog fiatal magyar filmkésztőnek lenni. Nem kell panaszkodni.

Kedvenc fiatal magyar rendeződ?

Mundruczó Kornél. Őt kifejezetten tisztelem, mert a saját gyomra szerint csinálja a filmeket, és ő vitte a legtöbbre a korosztályából.

Úgy tudom, most csak rövid ideig vagy itthon. A Puskás-filmterv miatt jöttél haza?

Nem amiatt. A Puskás-film olyan dolog, ami nagyon izgat, de még mindig nem mutattak nekem forgatókönyvet. Az viszont tény, hogy most itthon is egy saját forgatókönyvterven dolgozunk. A címe Szarvasgomba.

Ez Etyeken készülne?

Ez egy kis költségvetésű mozi lesz. Nem kell hozzá más, mint egy erdő, két darab Lada és egy vendéglő. De persze, ha meghívnának az etyeki stúdióba...

Egy pletyka szerint itthon reklámfilmet is forgattál az elmúlt egy évben. Ez igaz?

Nem. De az jó, ha már csak ilyen pletykák keringenek rólam.

Armored:
10 millió dolláros szállítmányért megy a küzdelem a filmben. Két pénzszállító autó mellett hat főszereplő áll a középpontban, köztük Columbus Short, Jean Reno, Laurence Fishburne és Matt Dillon. A Hősökből is ismert Milo Ventigmilia pedig rendőrt alakít. Amit kiderítettünk még, hogy a csavar történetben a 25. percben várható. 2009. szeptemberre tervezik a bemutatót. Az egyik producer Sam Raimi, a Pókember 1-3. rendezője.

0 megjegyzés: