Monday, November 24, 2008

CITERA

Citera méra bávatag!

és lőn varázslat, hát bemutatom: A CITERA! Talán az új korszak szelének gépe, vagy nem, de amit álmodtam álmodtam. Amit pedig álmodtam, azt létrehoztam. :)
Citera, elektromos, piros. Nevezhetnénk pirospaprikának is, de a macskapöcse (Cat'sC) a - torzítás illetlen hangzásvilágának tolmácsaként - mégiscsak helytállóbb.
Durván egy hét alatt készült, napi 2-3 órás ráfordítással.

Milyen rajta játszani? Elsőre kicsit kényelmetlen, de köszönhetően a népi skálának, könnyű. A hangja szép tiszta és meglepően szereti a torzítót, de miért is ne szeretné, hiszen arra terveztem! Gyorsan pörög rajta az ember keze és hiába vékonyak a húrok, nem sértik a kezet: három van belőlük egy ujjra.A zongorából nyert hangolókulcsok primitívek, de pont emiatt alig foglalnak helyet és remekül működnek. A gyors és nagy hőingadozást persze nem szeretik, de azt ki?


Szárazon:
Kőrisfa test és festett kőris fogólap, osztott (magyar) bundozással, 21 bunddal (Alsó skála: mixolíd sor, a felső a kiegészítő hangoké).
Menzúra: 49 cm (~19")
Hangszedő: ~4200 menetszámú egytekercses (szép érthető, tiszta hangzás, viszba áztatva, magas gerjedési tűréshatárral), AlNiCo mágnesre tekerve, faborítású kör alakú tokozásban. Elektronika: passzív. Hangerő, hangszín potméterek. Teljes pajzzsal ellátva (kevés alapzaj).
Hangolókulcsok: Zongorából kinyert, mondhatni tradícionális citerakulcsok.
Nut: Keményfa nut, fogólapra ágyazva.
Bundok: ~2,3 mm-es hajlított acéldrót. Kezdeti pontatlan, de tradícionális technikával készültek (ettől kicsit csámpás és változékony hosszú, de az eredeti citerákat hűen követi)
Híd: Kézimunka, oktáv és húrmagasságállítási lehetőséggel, még nem teljesen kész, fekete festést kap és az alátétek helyett egy hegesztett hézagolót (szintén feketét).Húrok: Arató Zenede Budapest által gyártott acél citerahúrok, 6 db. Mind E-re hangolva.
Ezzel félhivatalosan nyitnám is a HOPE (Hofi-Pepe) hangszergyár virtuális kapuit.
Várom hát észrevételeiteket, ötleteiteket és főleg megrendeléseiteket!

Video:



hopeinstruments@gmail.com

6 megjegyzés:

chamichaze said...

Zseniális!
Egy szót sem értek a leírásból:) de gyönyörű!!!
máris HOPE rajongó lettem.

mz said...

Figyelj, Pepe! Ez annyira jó, hogy akartam postolni más témában, de tiszteletből inkább holnapra hagyom, hogy maradjon még az elején a Tiéd

Esetleg egy "nem piros" típusú póló jobb lett volna rajtad háttérként, viszont a többi tényleg zseniális. Sőt, nagy zsével!

iku map said...

egy zseni ez a gyerek, mindig is tudtam :)
hipp hope!

Renato Csatich said...

na küldöm is a linket az angol zenészeknek:)

Mityo said...

milyen angol zenészeknek?

Renato Csatich said...

egy szaxis és egy gitáros. egyszer- kétszer találkoztam csak velük, de szimpik, meg küldenek sms-t, ha koncertjük van és jó fejek. boring jazzt játszanak:)