Sunday, December 13, 2009

Tudományos Vidámpark - Dialogo

Egy Alfred North Whiteheadől származó szállóige szerint az egész európai filozófia nem más, mint egy sor Platónhoz fűzött lábjegyzet





rendkívül pártolom és üdvözlöm az eszmecsere másutt kialakuló folyamát.

a sok mostani szakállas télapó eszembe juttatja minden dialektika atyját, a görög miklulást,

Szókratészt


ugye?

másik szakállas úr is ismerte és alkalmazta a párbeszédet,



Galileo Galilei
akinek a Jupiter holdak, a Vénusz fázisainak felfedezése, a szabadesés, a lejtő és a bolygómozgások fizikájának leírása mellett az újkori dialektikus filozóia gyakorlati alkalmazását is köszönhetjük, amikor is röviden Dialogo, hosszabban: párbeszédek a két legnagyobb világrendszerről, a ptolemaiosziról, és a kopernikusziról (így néz ki, itt letölthető) című művében logikai úton vezette le azt a törvényszerűséget, ami az addigi fennálló, hamis, a bolygókat és csillagokat szférákban magyarázó, igazolásul és forrásul a Bibliát használó, Platónt és legfőképpen Arisztotelészt idéző humbugot eltörölte, és a reformációval karöltve örökre kiütötte a mindenható egyházat a történelem nyergéből és a butaságtól áldott középkort egy csapásra megszüntette.


valahogy úgy, hogy a köznép már tudta és látta azt, amit a hittudósok, rendszerük alapjáról lévén szó, nem fogadtak el.
kötötték az ebet a karóhoz

pedig távcsövén át a jupiter holdakat bárki látta



szóval az író Galilei, akire méltán nem ezzel a melléknévvel emlékezünk, egy párbeszédbe helyezve világított rá arra, ami számára, és mindazok számára akik már belenéztek a távcsövébe, nyilvánvaló volt, hogy tudniillik a Jupiter körül kis csillagocskák keringenek, tehát a szférikus világ hazugság, a föld nem a világegyetem középpontja, sőt.



a Jupiter holdak hozzávetőleges pályája, amiket az agg mester, milyen emberi, kenyéradó gazdáiról Medici-csillagoknak nevezett el.
és amint akkor mondták: quod licet jovi, non licet bovi
azaz, amit lehet juppiternek (itt a latin római főistenre kell gondolni) azt nem szabad az ökörnek
társadalmilag ekkor szakadtak fel teljesen azok a "szférák", melyek a feudalizmus és az egyház uralmát szolgálták ki és viszont.

Galilei törvényei tették kiszámolhatóvá például a teherbírást, ő számolta ki a helyes navigációt a csillagok után, mindazt, ami fejlett társadalmunk alapjainak, és a tömegtermelésnek építőköve, csírája, későbbi Isten és holisztikus világkép-romboló tudósok - utódok kovásza lett .
mondjuk, ez volt az emberiség egyik fontos állomása a jungiánus individuációban, csak társadalmi szinten.

hogy ez miként hat ránk, (individuumokra :) ) nos, ezt mindegyikünk maga dönti el, lásd fentebb:
Sem az Univerzumot, sem a Földet semmilyen módon nem befolyásolja az, hogy mi mit gondolunk róla.
de :
a következmények alól kibújnunk lehetetlen,

a kő lefelé esik itt és kínában,
a hold kering körülöttünk és nem mi akörül, egy kiló vas és egy kiló toll nem ugyanannyi vizet szorít ki.




noha, sokak szerint nem hogy Galilei fedezte fel a Jupiter holdjait, azok addig egész egyszerűen
nem is voltak


szóval a magabiztos tudás megnyilvánulása a párbeszéd, és a párbeszéd alapján a meggyőzés.



de milyen szép az, hogy nagy dialektikusaink mindig egy meggyőzhető embert fognak ki beszélgetőtársul, aki az értelem érveinek nyomására belátja tévedését.


és így fejlődni kész.

mert a dialektika állít (tézis) aztán ellent mond (antitézis) és aztán összegez(szintézis)

csak az individum képes arra, hogy látva az érveket, a konzekvenciát nem levonja, hanem elveti.

a régi tudósok szerint a szférák forgás közben zenéltek.
a komolyzene legindividualistább formája, a szimfónia pont ezt a formát használja.
(symphonia (szünfoné, szünfonia = együtthangzás, összhang),)

gondoljuk el, egy ember meghatározza, hogy egy egész zenekar mit csináljon.
csak a romantika tudott és mert határozottan elvonulni ettől a formától, de elszakadni tőle sose tudott. ma sem találtak jobbat, zeneírót jobban próbára tevőt.

Most hadd meséljek a szintézisről, ami hangszerként a szintetizátor nevében él, ami modulált hanghullámok összegzését (szintézisét) végzi.
szintetizál, szintén

induljunk ki abból, hogy van két hullámunk, se több, se kevesebb.
adva van A hullám, és adva van egy B hullám.

ezek összege egy függvényt ad, amelyek diszkusszióban, ahol a két meghatározó érték egyezésre jut (why is the term discuss? ) kirajzolják a hullámformát.

no, mi emberek ezt halljuk, jobb esetben, kivéve a szimfónia legnagyobb mestere és újítója Beethoven, a süket,
de néha,
és itt jön be a drog, látjuk is.

a léterehozott C hullám csak A és B hullám által hozható létre, vagy létrehozható egy fiktív A' és B' hullámmal is?
igen létrehozható, de akkor, és csak akkor, ha tudjuk, mi a C hullám.

de két hullám egyet és csak egyet ad összegül.

azaz, vaktában nem választhatunk bármilyen hullámot ahhoz, hogy C t létrehozzuk.
vaktában egy új hullám jön létre, ami nem azonos az előzővel
C' lesz.

DE MI A KÖZE ENNEK A BLOGHOZ?

srácok, a véleményt végig kell vinni, különben nincs is

itt végre elindult egy párbeszéd, és pont mikor a legérdekesebb kezdett lenni abbahagytátok, illetve nem láttátok be, mi az igazság
mert az individuum is fejlődik, szintézisek által jut előre a világ, a nyakasság és a szómágia csak bitpazarlás

A a tíz törvény csak egy poszt

B nem ezek törvények

C ha ezek mégis törvények, akkor azok legyenek támadhatatlanok

sok törvény tudta nélkül élünk boldogan,
de azok a törvények amik számomra, vagy valaki más számára sértők, azok rossz törvények, és lázadok ellenük.
és csupán azért, mert nekünk nem jelent semmit, azért még vannak szakrális témák, amiket nem kell feszegetni, mert a be nem látható következmények minket is sújtani fognak



ez az én szintézisem










12 megjegyzés:

Renato Csatich said...

komoly post, meg egyszer biztosan el kell olvassam.
(ha lesz idom, hamarosan Cost Fiozofia post jon.ja meg: erdemes hivatkozast tenni, amikor a parancsolatokra utalsz.)

ami elsore lejott, hogy teged is sertett a parancsolat.
es hogy ezt az isteni torvenyekkel magyarazod...hogy van, amit nem lehet, vag kellene feszegetni...mert adott.
vagy felreertettem?

Boglári Tamás said...

a parancsolatoknál a vitás post ra utalsz?

a szintézises résznél én így helyettesítek be,

A : kata

B : rendzsaw

C : tomi

:)

azaz ha ezel törvények, akkor csináljuk meg azokszerint ,ne ezokról vitázzunk, lehet csinálni másik oldalt másik törvények szerint. ez persze, gyöpösödés is lehet. de nem az, mer én ebben utat látok. azt, hogy

1 mit, az végülis mindegy, miután te megmagyaráztad mit jelent, hogy ez a májusi zsidó ez valahogy te vagy, aki lehozta nekünk ezt a kőtáblát, és mi itt vagyunk, és csináljuk veled. (ez az én evangéliumom, de a listára tekintve
bátki szinoptikus lehet ) ;)

2 igen, engem sért a "zsidózás" és sért a holokauszt, és sért az is, hogy egy háborús könyvben nem a háborúról olvasok, hanem az olvasó - és sikervadász tollnok szégyenletes nyálas közhelyes leirata méltatlanul szenvedő és zsidó emberekről.
mert ez is mocskolódás. itt kiárusítanak valamit, lecsupaszítják, ellaposítják.

ha a "zsidózás", mint ilyen, végre elvesztené sértő taralmát, az egy valós és végrehjtandó folyamat szeintem

de amíg körülöttünk a világ a zsidózást uszításnak találja, addig mi hiába zsidózunk jószándékból.

illetve : ha kiállunk, mindenkinél merészebbek vagyunk.

de ekkor én nem vagyok hajlandó CSAK és kizárólagosan a zsidókról beszélni, mert mindenki - mindenki
tanulhatna azokból a tettekből, amiket az ember a történelem során végbevitt, és csak azokon van a hangsúly, amiből tanultak is.

például most a zsidók ugyanazt, vagy csírájában hasonlót csinálnak, a palesztínokkal, mint annak idején velük.

és a világgal meg valami elképesztőt akarnak csinálni, és lehet, hogy rosszul.

a világ és a zsidóság nem hozhatók ekvivalenciába.

két élet hány világot ér?

mert akkor mindenkit másként mérünk?
két teszemazt cigány nem két világ?
és két magyar gárdás akkor hány világ?

a gondolati síkon van a rombolás, és ha ezek ellen szállunk szembe, akkor ezek a törvények törvények, és ne ellene klázadjunk, hanem fogjuk fel a belső értelmét, és csináljunk posztokat a saját hitünk szerint,

válaszoltam?

Renato Csatich said...

jaja, válaszoltál, köszi:)

a hivatkozást úgy értettem, hogy érdemes belinkelned a postba a parancsolatokat, mert egy "külsős" olvasó nem vág le belőle semmit.

a hamarosan (lehet, csak jövőre, vagy még ma) felsíró Cost Filozófia egyik alapköve ez lesz, ez a bizonyos "külső" tényező, de többet most elöljáróban nem árulhatok el...kötnek a törvények:)

és örülök, hogy ráéreztél, miről van itt szó a postolással kapcsolatban. (de ezt is kifejtem, jó, még ma:) pedig de utálom megmagyarázni magamat...pedig ez jön: a művész minden titkot leleplez!:)))

roomann said...

D

Albert said...

Hallod! Milyen elképesztőséget akarnak csinálni a világgal?

roomann said...

asszem ezt még nekem többször el kell olvasnom, mert egy kukkot sem értek belőle, illetve amit meg érteni vélek azzal nem értek egyet :) (de hát ez jó alap egy újabb párbeszédhez)

például ezt írod: "de azok a törvények amik számomra, vagy valaki más számára sértők, azok rossz törvények, és lázadok ellenük."

én erre azt mondom: tudomásom szerint nem léteznek olyan törvények amelyekről biztosan állíthatók hogy senkit se sértenének (még az isteni törvények sem ilyenek - engem momentán kibaszottul sért közülük egynéhány), tehát a konklúzióm az, hogy nem alkothatók ilyen törvények, bár a gondolat szép.

éppen ezért a törvényeknek, ha komolyan vesszük őket, nem hiszem, hogy abból kell kiindulnia, hogy ne sérsen senkit, hanem abból hogy egy adott közösség tagjait védje, érdekeit szolgálja. A közösségen kívül lévők mindig úgy fogják érezni, hogy őket sértik ezek a törvények.

no most egyenlőre ennyi...

Boglári Tamás said...

rooman kedves gábor kérlek, csak egy isteni törvényt mondj, ami téged sért. mert ez a mondatod szíven ütött, és rendkívül érdekel a válaszod. először is tényleg többször el kell elolvasni amit írtam, mert heves érzelmi felindultságomban sokat melléütöttem, ezúton bocs. másodszor én a játékosságot hoznám föl megint mint régi referencia, a post csak egy játék, játék a betükkel, képekkel, szókratésszel. de amit tőlem kérdeztél, hogy mármint az engem, vagy valakiket sértő törvények, arra válszolnom kell, mert úgy érzem el kell kapni a félreértés lényegét. én ara gondoltam, hogy ha például nekem törvényben írják elő, hogy valakit emberi méltőságában sértsek, akkor az ellen a törvény ellen én lázadok. ha valamit egy másik ember ellen kell tennem, kizárólag mert egy világi dolog, vagy egy ego erre kötelez, pusztán a szó jogán, akkor az ellen én lázadok. de például nem anyám ellen lázadok, amikor megkér, hogy vigyem ki a szemetet. akkor nem lázadok. anyám nem pusztán a szó jogán kér, még ha fel is emeli a hangját. mert tudom, (beláttam) anyám azért kér meg, hogy vigyem ki a szemetet, mert ha nem viszem ki, akkor a sok szemét a végén elborít. törvényt hozni nem olyan egyszerű. sokáig finomítják pl a római jogot, míg egy code civil lesz belőle. bár főbb vonalaiban nem változik. ha játszunk, akkor játszunk akkor azt játszuk pl, hogy ezek a törvények, radio cost tízparancsolat, ha ezek törvények, ezeket meg kell érteni. hibám, hogy nem tettem én sem, se senki, nem kérdeztünk rá az elején, mi volt ez az említett : a májusi zsidó aranyat ér. mert pl én nem sejtettem semmi rosszat. renátó, akit a rendzsaw név takar, eddig nem akart gonosz dolgokat, én úgy tapasztaltam. ez a blog sem lenne ha ő nem találta volna ki. úgy éreztem, kijár neki ezért valami fajta ... tisztelet?

folyt köv

Boglári Tamás said...

de tudod mit, rá kellett volna kérdeznem már akkor. most, hogy kata megkérdezte, én csak azt akrtam elérni, hogy oszlassuk el a félreértéseket. mert a törvények, ideájukban nem kötelezenek, az ideális törvények kijelölik az utat, amin az egyének egymás és önmaguk veszélyeztetése nélkül tudnak fejlődni, élni, együttműködni -> társadalmat formálni. az igazi törvények, mint amilyeneket galilei írt le, a világ buta és mesterkélt áltörvényeivel mit sem törődve teszik a maguk kiszámítható és pontos dolgait. ezért hoztam fel őt példának. volt talán lapos a föld, csak azért, mert azt hirdeték róla? ugye, hogy nem? azt mondod, a törvények mindig sértenek valakiket az odát meg az idát kérdése ez, és én bevallom, egynéhány törvényben nem akarok odaát lenni, nem akarom megérteni őket, mert az igazságuk hamisság. az ő érvük nem épít, csak ellent mond. ellentmondani meg nagyon könnyű. de megcáfolni, az a fontos. a gravitáció egy törvény, mindenki gravitál. te nem kezdhetsz el felfelé esni, bármennire is sért a lefelé esés. ebben a világban a gravitáció törvényei érvényesek. szóval meg akarom érteni, ezt vajon hogy gondolod. a tévedésem, ha volt, hogy csak ezt az oldalt nézem. nézzük meg akkor a másik oldalt, csak, hogy tanuljak. mondjuk egy olyan egyszerű törvény - igazi törvény példájával, mint a kiskorúak molesztálása. például a pedofilokat minden valószínüség szerint sérti a jelenlegi btk rájuk vonatkozó része. sőt, valszeg több vallás tízparancsolata is izzasztja őket. tehát az én törvényem: gyerekeket molesztálni tilos, őket sérti. de én, amikor arra gondolok, hogy egy törvény sértő, akkor nem arra gondolok, hogy végre szegény pedofilokat vegye a szárnya alá valaki, mert a csórikáimnak folyamatos megkülömböztetés a sorsuk! mert az ő törvényük engem sért, tehát, amit mondasz, hogyminden törvény sért, igaz megállapítás, de a problémának csak része, nem a lényege mert igazából, aki gyerekeket molesztál, az már egy olyan törvényt sért meg, aminek igazságtartalma nagyobb az ő csoportjuk általánosítható viselkedésformájának igazságánál, ami, mint index, a csoport belső szervező erejének törvénye: hogy szerintük igenis lehet bűntetlenül szexelni kiskorúakkal de miért is? miért lehetne? azért mert ők akarnak?

folyt köv

Boglári Tamás said...

a törvény nem csupán az, ami mindneki számára kötelező, hanem az, ami mindenki számára egyszerűbbé teszi és teheti a békés és eredményes életet. rávezet, és rajta tart a helyes úton. ezért írták elő. ezért fektették írásba. a búzának értékesebb a feje, mint a gyökere, a krumplinak viszont fordítva. törvénybe is foglalták, hogy a krumplinak a gyökerét kell megenni. ez lehet, hogy valakiket sértett a kezdetekben, de ezek szép lassan kihaltak, mert megették a burgonya mérgező levelét. tehát, lehet sértő egy törvény, azokra akik azt hiszik, hogy rájuk nem vonatkozik, de pont miattuk lett hozva. mondjuk, gondolj el egy társadalmat, ahol nem tilos embert ölni. nem táplálkozási célból, azt megoldják, hanem, csak úgy. tehát, ha feldühödik a szomszédod, teljesen jogosan egy baltát vág a fejedbe. feleséged és a rokonaid valószínüleg odamennek, és megölnek mindnekit a házban, mer nem tilos. akkor az ő rokonaik jönnek tihozzátok, és így tovább. na. milyen társadalomban élnénk most? lenne radio cost egyáltalán? kérdezheted mért ilyen példákkal jövök. mert kétségbe estem. mert manapság az igazi törvényeket elfeledték, és elmossák azokat a vonalakat, amin újraformálhatnánk őket. mert a tanárára támadó diák már egy olyan világban nőtt fel, ahol ezt már természetesnek veszi. ahol ez számára legális akció. és ez egyáltalán nem épít semmit, nemhogy a társadalmat. és ezen el vagyok keseredve. mert azt akarom elmondani, hogy a megfelelő törvényeket betartva mindenki boldog lehet.

vége következik

Boglári Tamás said...

egyébként személyes véleményem, hogy tévedés azt hinnünk, hogy csupán a tízparancsolat a nyerő. azt hiszük a tízparancsolat a nyerő, pedig Jézus legfontosabb mondata volt, hogy új parancsot adok nektek, szeressétek egymást, mint ahogy én szeretlek titeket. most az egy dolog, hogy halálra kínozták és meghalt a kereszten. mert mondjuk én azt hiszem, hogy igen, ez már valami, meghalni értem, aki pornófilmet posztolok azért, mert jót akarok röhögni a haverokkal. engem ennyire szerett? te, ha jól tudom ateista vagy, ezért nem kérem, hogy gondolj bele, milyen lenne, ha halálra kínoznának engem vagy akár téged . de nézzük csak mit mondott jézus? ahogy ő szeretett minket. na miket is csinált "velünk"? jézus úgy szerette a világot, hogy pl vacsorát adott a barátainak, kenyeret adott a népnek, buzdító szavakat mondott, és felébresztette az emberek öntudatát, pl a talentomos sztori az egyik legfontosabb tehetséggondozó történet, gondold el, mindenki egy személyre szabott mennyiségű talentommal jön a világra, és aki csak megőrzi amilye van, azt seggberúgják. ezeket csinálta. nos akkor biztos örül, amikor a royalban van forralbor és finom palacsinta. biztos örül, amikor föznek a controlosoknak szekcsőn, amikor rövidfilm est van, meg vicces posztok a Coston. és valószínüleg nem ölte meg a szomszédját, sőt, a szomszéd fiának a kutyáját sem. szóval a zsidók válasza jézusra kicsit a játékát csak széttörni képes fantáziátlan kisgyerek válasza volt a rádiótávirányítású repülőgépre. a mózesi törvényeknek meg legtöbbje a fertőzés- és betegség-mentes pusztai állattartás kiskátéja, egy rideg és ellenséges környezetben, amire a mi kultúránkban a nagyszüleink korabeli emberek még emlékezhetnek nyomokban, de már semmi értelmük nincs. szeretni kell, ennyi az egész. szeretni pl ezt a májusi zsidót, aki ezt a fasza kis blogot is összehozta, meg egyáltalán. szeretni kell mindenkit.

szóval tényleg szeretném tudni, hogy melyik isteni törvényre gondoltál, ami téged kiakaszt. nézz magadba, tényleg ezt akartad írni?

Albert said...
This comment has been removed by the author.
Albert said...

Úgy tűnik, ez a legkeményebb törvény. Az első kilenc játék. - Egy törvény annyi, amennyit betartanak belőle, avagy törvénykezni lehet szívvel, lélekkel is.
Szóval, hogyan lehet betartani ezt az utolsó, a májusi zsidó aranyat ér dolgot? Tisztelettel (BT)persze és felelősséggel, hiszen a májusi eső az, ami valójában aranyat ér, és akkor kicsírázhat szántó-vető vetette mag, jó lesz a termés, lesz házasság, gyermekáldás, és lesz méltó temetés, vagyis szeretik majd egymást az emberek. De intés is ez a törvény, hogy lehetnek olyanok, akiknek ez a gyönyörű szellemi energia, ami itt termelődik, és virágzik, bizony nem más, mint aranyra váltható haszon. Ki a kufárokkal!

A hit magánügy.