Tuesday, November 26, 2013

Feldmár Summerhillről

Mit gondol az iskolákban kötelezően bevezetett hittanról és erkölcstanról, hasznos-e a gyerekek fejlődése szempontjából? – Minden, ami kötelező, az lényegében zsarnokság. A gyerekek eredendően nem rosszak, csak oda kell figyelni rájuk és bátorítani őket, hogy azt csinálják, amit ők maguk szeretnének. Angliában így működik például a Summerhill iskola, ahol teljes szabadságot adnak mindenkinek azzal a kitétellel, hogy senki más szabadságát nem zavarhatják. Az én koncepcióm is ez a gyereknevelésről. Ha valakit érdekel a hittan vagy az erkölcstan, hát tanulja, de miért legyen kötelező? Emögött az áll, hogy nem bízunk a gyerekekben – azt hisszük, hogy ha mi nem mutatjuk meg nekik, mi a jó, maguktól sosem fogják felfedezni. Valahogy az a koncepció, hogy ők egyfajta vademberek, akiket civilizálni kell. Ez teljes tévedés, nyugodtan lehet bízni bennük.

7 megjegyzés:

aPepe said...

Szerintem is erre a bizalmatlanságra épül az egész oktatási rendszer. Ebből következik rengeteg rengeteg olyan hiba (sajátosság), ami az egészet olyanná teszi, amilyen.
Persze az, hogy a rendszer szar - készteti is a gyerekeket arra, hogy máshol találják meg a jót. Legalábbis ha magamra visszagondolok. És azt hiszem elég sokan jártunk suli mellé...

Persze ez nem azt jelenti, hogy akkor maradhat így minden, hiszen itt a megoldás, járjatok suli mellé :)

Viszont az, hogy a fiataloknak tisztelni kell az öregeket - vitathatatlan. De hogy az idősebbeknek a fiatalokat, na véleményem szerint ezt kell még nagyon belekalkulálni a képletbe!

Renato Csatich said...

a Feldmar most is Osho-t idezi (60-70-bol, nagy "szabadsag" korszakaban), teljesen.

md said...

Mondjuk szerintem a matek, biosz, töri stb. is zsarnokság. (csak a matekon nem lehet annyit moralizálni, félremoralizálni.)Talán némely tantárgyat fel lehetne menteni pragmatista alapon. (Tanujjá fiam matekot és tök jó informatikus lesz belőled.)De ebben sem vagyok biztos.
Arra gondoltam, mi lenne, ha nem lennének tantárgyak, hanem így dumálnának összevissza matekról, bioszról, pc játékokról és ez lenne.

md said...

Azért az iskola mint intézmény nem lenne akkora hülyeség. Gondoljunk csak vissza, hogy ezt úgy kellett kiharcolni a 18. századtól. Hogy egyáltalán lehetősége legyen mindenkinek arra, hogy tanuljon, amit akar. A francia enciklopédisták egyik alapprogramja. A tudáshoz (jelentsen ez bármit, legyen infó) való alapjoga mindenkinek. Valahol most is ezen megy a huzavona. Az internet egyszercsak lehetővé tette, hogy az addig zárt, jómódú közösségek helyett akár Szenegálban is olvashass könyveket. És ebből nem sülhet ki rossz. Minél többen gondolkodnak minél több dolgon. De persze mindenféle jogi fiszfaszsággal próbálják korlátozni az emberek hozzáférését még mindig a "szövegekhez" (kép, zene, film is). Hála az égnek, hogy ez a sok kultúrgerilla torrent oldalakon bűnöz tovább.

roomann said...

...

tisztelet? egy kicsit sajnos pejoratívvé vált számomra ez a szó, valahogy összekapcsolódik a tekintélyelvvel, pedig nem kéne. ha valaki tisztel valakit, a lelki szemeim előtt azt látom, hogy haptákba vágja magát, na ez gáz, ez nem tisztelet, ez valami egészen más.

szerintem sem szabad belőle korosztályi kérdést csinálni, talán pont ezért bújkál bennem a fent említett pejoratív deffekt mert eltorzítják a jelentését a fiatalok nem tisztelik az időseket mondattal..

amúgy meg a tiszteletlenség is legalább ilyen fontos :)

...

mindenben ott van minden és minden ott van mindenben :), csak az változik, hogy épp mire fókuszálunk feldmár oshót idézi, oshó meg feldmárt, oshó és feldmár pedig jézust vagy buddhát vagy ... hogy éppen melyik döngicsél szebben a fülembe, az nem rajtuk, hanem rajtam múlik, az én fókuszpontomon szerintem

...

"Arra gondoltam, mi lenne, ha nem lennének tantárgyak, hanem így dumálnának összevissza matekról, bioszról, pc játékokról és ez lenne." én is erre gondoltam :)

a hozzáférés lehetővé tétele és az eszmecsere, tán ez a legtöbb, amit tenni lehet oktatás, iskola címén, a kötelezés mindettől csak elrettent.

nem csoda, hogy a gyerkőcök a karukat széttárva állnak az áltsuli, középsuli végén, amikor már mindenféle érdeklődést kivertek belőlük, s kellően összezavarták a fejüket, így semmi meglepő nincs már abban, hogy fogalmunk sincs arról, amit ovisként, kisiskolásként még nagyon jól tudtak, hogy mit is akarnak, mit szeretnének csinálni, mitől érzik jól magukat, mi az ami jó nekik.

Renato Csatich said...

Oktatas ugyben Jezus nem tudom, hogy mondott e valamit, nem hiszem:) mert nem is fontos, biztos azert:)

a nagy szar az mindig is ott volt, mar a kezdetekben, sot maga a kezdet az mar vmi szarnak a kezdete.

a kis szarok azok amik a nagy szarbol jottek letre mint pl. oktatatas, vagy politika, vagy oktataspoitika stb.

a felvilagosodas az egy ilyen kis szar a nagy szarban, ami egy eleg nagy hullam volt. a felvilagosodas arra epul, hogy gondolkozom, tehat vagyok. es minel tobbet gondolkozom, minel tobbet tudok, annal jobban leszek. ez eleg nagy baj volt, mert nem lattak, hogy nem lehet megtenni celnak azt, ami csak eszkoz. persze, gondolkozzunk, persze tanuljunk de nem az agyunk teletomese a fontos, mert az masodlagos. eltevesztettuk a celt. es persze minden eltevesztett celnak vannak jo oldalai is, de ez a jo oldal nem az eltevesztett celbol bukkan elo, hanem sajat magatol, mert gondolkodni tenyleg jo. csak akkor nem gondolkodtunk helyesen, amikor kitalaltuk, hogy intezmenybe kell suriteni dolgokat. ugyanez az intezmenyes felfogas olt meg tobb millio zsidot is, ez ugyanannak a gepezetnek a kulonbozo formai.

igazi felvilagosodas is volt persze, mert a tudat allandoan vandorol es fejlodik es ha maegerosodik, akkor ugyanugy kepes eleg nagy faszsagokat kitalalni (mint pl. intezmenyes oktatas, kepviseleti demokracio, gazkamra emnberegetesre, kesztyugyar, vagohid stb. stb.) mint zsenialis dolgokat, ami ertek, ami nem arrol szol, hogy leegyszerusitek es gyarat csinalok belole, egy gepet. es a probleme asoha nem a gepekkel van, hanem azzal, hogy az embert is targya degradaljuk, hogy targykent kezljuk. ez a targykent valo kezeles meg ugyanaugy megjelenhet egy hazassagon belul mint egy gyarban vay iskolaban.

md said...

Én közben rájöttem. hoyg tulképp nekünk az a bajunk az oktatással, hogy valami TUDÁSt hiszünk mögötte, amit ott meg lehet szerezni, mint általában a jogrendszerrel,a mikor az IGAZSÁGOSSÁGot kérjük rajta számon. de ez nem így van. az van, hogy ez tényleg egy olyan intézmény, mint a tömegközlekedés mondjuk. hogy ha odajársz, akkor a társadalomban később kaphatsz pozíciókat. ez egy ilyen öncélú dolog. pl. kitalálták, hoyg biznyos állásokhoz kell bizonyos diploma, tök mindegy mekkora baromság az, de kell és akkor ezt így megcsinálják hozzá. nem oylan mint az úszólecke, hoyg megtanulsz úszni és akkor jó eséllyel nem fulladsz meg, hanem ezek iylen látszatprogramok. pl. jogász akarsz lenni, mert kell a pénz. nyilván 98% nem a jogfilizófiai problémák miatt megy oda stb. szóval ezért megatnulod azt, amit ezek akarnak majd a felvételin. tök midnegy mi az. magyar és történelem. faszt sem érdekel, hoyg a történelem az már önmagában egy probléma, hogy az egy bonyolult kérdés, hogy mi az egyáltalán hoiyg történelem, vagy a magyar ami szintán történelem. szóval ha a hoffmann rózsa aszongya ez a történelem mostantól, akkor azt nem kell komoylan venni, mint ahogy semmit sem az iskolában, hanem azt úgy kell felfogni, hoyg amit mi mondunk, amit épp történelemnek nevezünk, azt kell betanulnod, hoyg majd felvegyenek jogra. nem hiszem, hoyg bárkit is érdekel mi jelent pontosan a történelem. jó példa erre a középkori kánonjog. akkor lehettél püspök, ha ledoktoráltál kánonjogból. lehetőleg jó helyen, akkoriban mondjuk padovában. ha ezt megtetted, akkor nem lettél te vallásosabb, meg keresztényibb, hanem megkaptad pl. a szerémi püspökséget. hát persze mot miylen hülyeségnek tűnik 500 év múlva, ahogy amúgy az egész iskolarendszer az. de akkor épp ez kellett a jól jövedelmező egyházi javadalmakhoz. azt is mondhatnák pl. hogy na csak az kaphat jól jövedelmező hivatali állást (most is van iylen vizsga: államigazgatás vagy mi), aki mondjuk meg tud csinálni 200 négyütemű fekvőtmaszt és 100 felülsét és jól lefutja a cooper tesztet, miközben elszavalja a himnuszt hátulról visszafelé. na és? ki veszi ezt komolyan? seni. és nem is kell. viszont ha iylen állást akarsz, sokan akarnak, akkor erre fognak rágyúrni. tulképp ez az okattaási rendszer. semmi több.
a felvilágosodás peddig megadta a lehetőséget elméletileg mindenkinek, hoyg lenyomja a 200 négyüteműjét stb, hoyg kapjon jó fizut.