Saturday, December 19, 2009

Cost Filozófia - A poszt

a Cost Filozófia egyik alapköve a Radio Cost Tízparancsolat. (a kommentek elolvasása után még itt egy post a tudományos vidámpark rovatban.)

a Radio Cost Tízparancsolat egy nagyon flexibilis képződmény és olyan akár egy kaméleon. vagy ez a madárfajta.



persze ez a kaméleon (vagy madár) nem mindig a környezete szerint változik, mert megesik olykor, hogy gondol egyet s azt mondja: "elég. most úgy változtatom a külsőmet, ahogy én akarom."

minden post a Radio Costban ezt az "én akarom"-ot kell, hogy közvetítse.

minden post egy különálló alkotás. ismétlem, külön álló. és mitől áll külön az adott post?természetesen az alkotójától. és mit jelent mindez? azt, hogy az alkotó felelőssége a post megalkotásában rejlik, és minden hatásért, amelyet a post kivált, ő a felelős, viszont eme hatás válaszreakciója (a befogadói oldalról) nem érheti az alkotó személyét, mert ez a személy és a tőle külön álló post nem ugyanazon a körön belül van. igazi kapcsolat a befogadó és a post között lehetséges. minden komment csak cifra szolga, ami ezt a kapcsolatot vagy erősíti vagy nem. többnyire erősíti, mert a komment eleve azt jelzi, hogy a kommentelő belépett a post közegébe.
az ellenvetés, miszerint "ha az élet és halál ugyanazon a körön belül van, akkor már miért ne lenne a fent említett post és a hozzá kapcsolódó személy egyazon körön belül?" azért nem érvényes, mert ahhoz, hogy a dolgokat a helyükre tegyük, szükséges az elválasztás. és az elválasztás mindig a nyelv kapcsán jön létre. persze amikor a nyelvvel elválasztok, az nem jelenti azt, hogy a valós életben is elválasztok. jaj, de akkor mi ennek az értelme? mert így akkor semmi sincsen elválasztva mégsem? ez így paradoxon.
a lényeg ebben az egészben a színpad kihangsúlyozása. ha nem látom, hogy színpadon vagyok, ha nem választom el magam a való élettől, könnyen kérdésessé válhatnak a dolgok. "vajon ez most személyes üzenet volt, esetleg sértés? ezt X.Y. tényleg így gondolja, amit gondol, netalán tán ezt és ezt érzi?" egyszóval feltételezések sora áll fenn a szóban forgó személlyel kapcsolatban. mert mindig valamiféle viszonyt keresünk az adott személlyel. és nem a post-tal, annak tartalmával, azaz azzal a képpel, amit a post esetleg előhívott mibennünk.

a zavart a baráti közösség megléte hozza létre, amitől nehezen tudunk "képileg" megszabadulni.

a blog egy média. egy színpad. egy köztér. egy publikus övezet, ami nem a személyes találkozásokat hivatott pótolni, sem felülírni azokat, esetleg erősíteni vagy gyengíteni vagy bármi ilyen. a személyes jelleg az megmarad az életben, amikor valójában találkozok a másikkal, vagy amikor felhívom telefonon, vagy emailt írok neki. (hiszi a piszi)

Bélabá azt mondja, hogy a nyílvánosság velejárója az elhülyülés. ezt könnyen megfigyelhetjük bármely közéleti média-személyiségen. de az elhülyülést hogyan kerülhetjük el? ha nem én leszek a fontos, hanem a post-om. ha én a háttérben maradok, ha nem akarok előretáncolni. ha a post-omat táncoltatom előre. hát nincsen ez utóbbiban nagyobb játék lehetőség? az egó úgyis az a valami, amit gyorsan meg lehet unni...

őszinteség.
Kundera a lélek meztelenségét emlegeti Kaffka levelei kapcsán. hogy az olvasók nagy szomjjal vetettét rá magukat a frissen kinyomtatott levelek tartalmára, hogy többet tudjanak meg, azaz, jobban mondva, a lényeget kaparintsák meg belőlük az író személyére vonatkozóan. mert az író regényei ill. novellái nem voltak elég személyesek (őszinték) nekik. így hát a lélek meztelenségét tekintették előbbvalónak, azt hitték igaznak, vagy valósnak.
holott ez szimpla pornográfia, mert mindig a takaró alá akarunk nézni, hogy lássuk is a lelket, de működése közben. sok nyállal és ondóval.

egy post sohasem lehet sértő (sőt, semmi sem lehet sértő). mindig az általunk alkotott kép a sértő. igaz ez akkor is, ha egy egyenruhás náci rúgja a pofámat, hogy "te büdös zsidó!". miért? mert mindenben a kép a sértő. és miért sért a kép? mert valósnak fogom fel. és akkor mi a valóság, ha nem az, ha egy náci rúgja a pofámat? mi az, ha nem a fájdalom? mi az, ha nem ez a sértés, ez a gyilkolászás, ez a gyötrelem, ami körülvesz?

aki valóságnak fogja fel a fájdalmat, a sértést, a gyilkolászást stb., aki ezt teszi meg alapnak és azt mondja, hogy bizony ez a nagy büdös valóság, akkor mi a helyzet az úgynevezett szép képekkel? hogy az nem más, mint ábrándozás? hogy az csak a lelkem, ami sokat szenved és kell neki a pótszer? a morfium, hogy szépeket lásson? tehát akkor a szép kép nem is a fent említett valóság része? a lelkem, vagy a szellemem csak amolyan kinövés a rút valóság oldalfarán?

na akkor, mi a faszom is a valóság? (kérdezheti egy jól felvértezett Cost Filosz). a valóságot én alakítom a képeimmel. a valóság nem több és nem kevesebb ennél. és ha valami fáj, akkor meg kell vizsgálni, milyen képeket ültettem el magamban, amelyek a szívemet tépik és falják fel esetleg.

egy post létét meg lehet kérdőjelezni, de a post alkotójának személyes döntése megkérdőjelezhetetlen. miszerint milyen post-ot is lehet írni a blogba.
bármilyet.

játék.
egy játék lehet őszinte (igaz) és fals (hamis). játék mindenhol van, de ne menjünk el máshová, mint ahol vagyunk, a blogban.
játszhatok jól a "színpadon" (őszintén), úgy, hogy semmi sem az enyém. ezért eljátszom magam (költő hazudj! - szindróma.) játszhatok úgy is jól, ha csak magam vagyok, úgy ahogy én mondanám, tenném stb. a dolgokat amúgy is, színpadtól függetlenül. meg játszhatok falsul, mert leleplezve vagyok. mert a játék ténye kiviláglik és nem passzol a személyemhez. a személyesség lényege ez, hogy mennyire passzol. és egy személyben van persze sötét és világos oldal. a sötét oldal jobb, ha a blogban, vagy a színpadon vagy akárhol máshol lép elő, mint a valós életben. és hát mondjuk ki, a valós élet nem a színpadon zajlik?

ezért az azonosítás elválasztás is egyben, ha egy post-ot kell szemléljünk a személy (alkotó) kapcsán. ha jól sikerül a játék, az azonosítás azt jelenti, hogy, "úristen, ez az ember ilyen sötét??" de ezt ki sem kell mondani, mert ez a sötét oldal azon nyomban általánossá válik (ha az alkotás tényleg jól sikerült), és ez a sötét oldal máris különállóvá válik, mint ahogyan a is, természetesen.

postot csak post-tal lehet megtámadni. kommentet csak kommenttel.

mindig csak a sértésre figyelünk oda, vagy a sértettre. ezzel a hagyománnyal fel kell hagyni. felejtsük el azt az üres feltételezést, miszerint a sértőnek nem fáj a sértés, csak a sértettnek.
a sértés ugyanúgy fáj a sértőnek, de csak abban az esetben, ha a sértés tényleg jól sikerült. ha a sértés nekem is fáj, akkor ez azt jelenti, hogy jó úton járok. mert tudom, hogy az igazat mondom. az igazság fáj és nem csak a Radio Coston. fáj, mert hazudunk még saját magunknak is.

és most egy kis konkrétum is a végére:

a Radio Cost Tízparancsolat miért sértő? mert a zsidó szó van benne? mert a bibliai tízparancsolatot használtam fel?
ez a mondat sértő? "A májusi zsidó aranyat ér!"
sértő az, ha egy mondatnak több a jelentése? vagy sértő az, ha játszunk a szavakkal?

nem, sajnos ezt nem fogadom el.
a sértés tényét persze elfogadom. de ha valaki azt mondja az előbbi kérdésekre, hogy: IGEN!, akkor kénytelen leszek újra elmondani helyette inkább, hogy mi az illető baja, ha sértve érzi magát.

de inkább megmondom most:
"a tízparancsolat költészet, az a bajod. és az, hogy nem látod, milyen kurva nehéz is megsérteni valakit. és még az is a bajod, hogy ami nekem tiszteletadás, az neked fájdalom."

én örülnék már végre, ha valaki mellbedöfne. (de csak egy feltétellel, ha meg is magyarázzák, miért vagyok tuskó, bunkó, vagy csak alpári.)



8 megjegyzés:

seko said...

mellbe baszlak UTazó!!

Renato Csatich said...

döfést emlegettem és a magyarázat is elmaradt.

seko said...

AZé me az AlpÁr én Vagyok!olybá tünhetnék..

roomann said...

ezt írod: "a lényeg ebben az egészben a színpad kihangsúlyozása. ha nem látom, hogy színpadon vagyok, ha nem választom el magam a való élettől, könnyen kérdésessé válhatnak a dolgok. "vajon ez most személyes üzenet volt, esetleg sértés? ezt X.Y. tényleg így gondolja, amit gondol, netalán tán ezt és ezt érzi?" egyszóval feltételezések sora áll fenn a szóban forgó személlyel kapcsolatban. mert mindig valamiféle viszonyt keresünk az adott személlyel. és nem a post-tal, annak tartalmával, azaz azzal a képpel, amit a post esetleg előhívott mibennünk."

ezt értem, de engem az ember érdekel és nem a posztja, bocsánat, ráadásul minden posztban ott az ember is, ahhoz amit te akarsz valamiféle objetktív nyelvezet kéne, ami mindenki számára ugyazt jelenti

ezek a dolgok (szerző és a posztja) nézetem szerint szétválaszthatatlanok,
ugyanaz a mondat mást jelent annak fügvényében hogy ki mondja.

abban az esetben ha nem tudom hogy ki mondja, nem ismerem, a posztjai alapján szépen lassan mégiscsak kialakul valamiféle kép, elkezdem tudni, hogy ha azt mondja, hogy akkor az ezt és ezt jelenti és nem azt hogy..., pedig amikor az első posztját olvastam még azt gondoltam..., de mostmár tudom hogy nem...

én képtelen lennék megmaradni ebben a steril kezdeti állapotban, képtelen lennék úgy olvasni egy posztot, hogy nem látok mögé egy embert.

ugyanakkor - és itt megint csak ellent kell mondanom - a fentiektől függetlenül a poszt így is úgy is kivált belőlem egy hatást (függetlenül attól, hogy ki írta), nem értem, hogy miért baj az, ha ez a kettő (a szerző és a posztja) együtt, egyszerre van jelen a gondolataimban.

lehet, hogy maradi vagyok, de nekem fontos a saját énem, nem akarok kaméleon lenni, minden erőmmel azen vagyok és másokban sem szeretnék kaméleonokat látni.

roomann said...

a francba tuljadonképpen már most sem tudok teljesen azonosulni azzal, amit az előbb írtam...

nemis én írtam...

roomann said...

"egy post sohasem lehet sértő (sőt, semmi sem lehet sértő). mindig az általunk alkotott kép a sértő."

ezzel teljes mértékben egyetértek

roomann said...

engem a különböző egók működése érdekel elsősorban, de nemis igazán az egó, hanem az, hogy mitől olyan az ember amilyen, mik a mozgatórugói és az a feltételezésem, hogyha sok embert megértek, közelebb kerülök ehhez a tudáshoz és engem is jobban meg fognak érteni, lehet, hogy naív ez a hit, de ez vezeti a cselekedeteimet

és ez nem a Kafka levelek kapcsán említett hozzáállás szerintem, ott másról volt talán szó, engem nem (vagy nem csak) az nyál és az ondó érdekel, nem szenzációra vágyom

a szerző nem halt meg...

roomann said...

na de hogyha posztot poszttal, akkor az is lesz egyszer majd talán...