Friday, December 11, 2009

Electric Cost

Én indítottam a vitát, úgyhogy nem futok el. Reagálok Pepe postjára.

Abban igazad van, hogy az nem oké, ha általánosítanak (általánosítok), hogy elektronikus, meg nem elektronikus. Ezért bocsánatot is kérek, mert nem fogalmaztam tisztán. A véleményezésem eredendően ezekről a zenékről szól.

Az, hogy mi a zene? Igen, a zene csak rezgések sorozata, míg be nem jut egy emberi agyba, ahol aztán dekódolásra kerül, és akkor zene érzetét kelti. Idáig egyet is értünk. Aztán mondod, hogy "Tehát én azzal értek egyet, hogy "annyi film van, ahány néző" ". Sajnos manapság nagyrészt tényleg ez van, de jobb esetben az alkotó irányítja a népet, és nem a nép az alkotót. A művészet nem piac. A művészet népművelés. Meg a csaj és a kaja hasonlat. Ez nem igazán állja meg a helyét. A csaj, meg a kaja végtére faj és létfenntartás. A zene viszont esztétikai fogalom. (Igen, tudom, hogy a csaj és a kaja is az, ha úgy akarjuk, de remélem érted, hogy most hogyan gondolom.) Egyikhez sem kötődik szervesen. A zene egy eszköz arra, hogy a lét szintje emelkedjék (vagy pont ellenkezőleg, nagy fegyver...), és ez kihat egy faj fennmaradására is. Viszont zene nélkül is ellennénk simán, nem döglenénk meg.

Jó, azért is bocs, mert mertem azt állítani, hogy e-zenélni könnyebb, mint pl. bőgőzni. Igazad van. Tényleg! Kinek mi. Az is ugyanúgy egy szakma, mint a bőgőzés, meg a kőművesség. Amikor ilyesmit mondok, az azért van, mert pl. ha bőgőzni akarsz, végig kell magadat tuszkolni egy olyan úton, amit az elmúlt 400 évben köveztek ki így úgy amúgy, szóval hagyományok vannak, amiket ugye csak azoknak az ismeretében szeghetsz meg (persze ez sem teljesen így van, de jobb ha mégis). Az e-zenének nincsenek ilyen mély hagyományai. Szinte azt csinálsz, amit akarsz. Ezért gondolom, hogy könnyű kenyér.

Visszatérve kicsit a hagyományosdira. Szükség van arra, hogy tudd ezeket a néha dogma szintű szabályokat. Egy zenésznek kutya kötelessége tanítani. Maga a zenélés is egy népművelési folyamat, szóval nem feltétlenül értek hangszeres oktatást a tanítás alatt. És ezért (főleg a hangszeres oktátásnál) kell tudni mindent arról, amit tanítasz. Derült már ki olyan, hogy egy dogmának hitt hülye szabály az egyik növendékemnél működött, szóval semmi sem véletlenül alakult úgy, ahogy alakult.

Ismét hangsúlyozom, hogy amit mondok, azt konkrétan az a bizonyos fennebb említett post - és a tartalma - generálja bennem.

Mondod, hogy "Szerintem a dolgoknak nem az a lényege, ami maga a dolog, hanem ami emberivé teszi: azt, hogy ember fogadja be. Ember alkalmazza, ettől minden (és mindenki) alkalmazott." Ezen nehéz is vitázni, mert így van.

Viszont nekem pont ez a bajom. Hogy ember fogadja be, ember alkalmazza, és mégis embertelen. Nem akarlak ezzel Pepe megsérteni, tudom, hogy neked emberibb, mivel jó emlékeid kötődnek hozzá, csak mondom a magamét. Nekem miért embertelen? Mert képtelen vagyok befogadni. Miért vagyok képtelen? Mert látom ennek a fajta zenének a funkcióját. Ez a zene nem arról szól, hogy műveljen. Sőt! Hogy is mondjam... ez amolyan üzleti zene. És itt akkor ki is térek arra a hatalmas tévedésedre, amit a drogozással kapcsolatban kanyarítottál oda. Ez az egy pont, ahol én is felbosszantom magam, ha ilyen közönyt látok. Má hogy a retekbe lenne mindegy! Má miért nem kell erre figyelni??? És különben is! Hogy rakod egy lapra a sterbinckit az én koncertemmel? Baszki! Az én koncertemen van max. 150 ember, aki ha még be is szív, de figyel, és vigyáz magára, hogy annyira ne legyen készen, hogy ne tudjon figyelni. Egy sterbinckire meg elmegy mittoménhányezer ember, és nem azért, hogy műélvezzen, hanem, hogy pörögjön egy jót a sterbinckire. És a hírek nem arról szólnak, hogy razziáztak a müpában a rendőrök, és nyolc tonna szintetikus kutyaszart koboztak el a hallgatóságtól, akik mittomén Chick Koreára mentek épp. Az efféle villanyzene gyakorlatilag belépődrog. Mert önmagában is az. A hangerő, az okosan kiválasztott frekvenciák, a mesterségesen gerjesztett "törzsi" szellem, hogy együtt ugrálunk egy ritmusra, de mégsem együtt, mert a kommunikáció kizárva (csak a zene hallatszik, olyan hangos), már önmagában kábít. Ha hiszed, ha nem, saját bőrömön is tapasztaltam. Én is voltam tizenéves. Szóval erre KELL figyelni. Én konkrétan kétségbe vagyok esve, hogy egyre többen drogoznak. Egyre több fiatalt látok beesett szemmel, egyre több a céltalan ember. Butulunk baszod! És sajnos ebben ez a gépzene is kiveszi a részét rendesen. Nekem ez a bajom vele. Ja, és vegát még nem láttam belehalni abba, hogy vega...

És attól még az elektronikus zene jó dolog, ha ember kezeli, és nem az kezeli az embert. Én is szeretnék effektet a basszeromra, ha lesz pénzem rá.

7 megjegyzés:

aPepe said...

Először is, jó, hogy személyeskedésnek vetted, de alapkoncepció szerint én nagyjából általánosnak tartom a meglátásodat, sajnos, szóval semmi szemelyeskedés :-) (de persze, az mindenhol van)

Szerintem - de nehogy félreérthető legyek bebújok a "számomra" kifejezés mögé - nincs különbség a nő a kaja és a zene között, sőt a jó szarás, egy jó bicikliút és egy szar buszozás között sincs. Van bennük közös és van bennük persze különbség bőven. A közös az mindig én vagyok. És ezt az én-t, vagyis a Te-t, az Őt látom a buggyosképűre szívott tinikben is, hogy most ő úgy gondolja, hogy ez jó. "Az ember a körülmények rabja, Péter!" (by Kapa :)) De az, hogy valaki idővel meglátja a körülményeit és túljut rajta, vagy felülbírálja őket, vagy elfogadja, attól a ponttól kezdve érdekes számomra az a valaki. Kevés ilyen van, belátom! De nem volt több a 60as évek jazzhullámában, sem a bassové'gardon első bemutatóján.
A drogozással nem azt érzem, hogy kezelhetetlen probléma, ezért nem is kezelem, hanem hogy úgy kezelem, mint régen lehetett a pártszövetség kötelezettsége, hogy ez általánosítható dolog, de nem függ tőle a - számomra értékesnek tartott - ember.
Ha valaki a drogozást választja, legyen, szerintem még mindig jobb élete lesz, mint annak, aki végig se gondolja, hogy miért van ott ahol.
A népművelés szép cél, de nem úszhatsz senki helyett, jó impulzusokat kell neki adni, de lehet, hogy maga az, hogy adsz (pumpálod) már máshová téríti őt, mint szeretnénk és hát miért is szeretnénk, az Út lényege az, hogy te járd végig!
Én nagyon szeretem, hogy te tanítasz, hogy rámszólsz, hogy a te órád megy, ne szóljak bele, tök jó, de tanítás közben te se mondod, hogy hé, fiam, ne drogozz és ne hallgass elektronikus zenét...

Számomra a lényeg így a mosogatást abbahagyva (kihül a víz :)) hogy ne vonatkoztassunk el semmit önmagunktól, a sterbis kisköcsögök is ugyanazt élhetik át, mint a Chick-rajongók. Nem a zene miatt említelek egy lapon vele, hanem azért mert ember :)
Aki továbbjut, aki számomra értékes ember, az továbbjut...


"Nem kell-e útnak indulnunk és addig meg nem állnunk, míg magunkat meg nem találjuk?"
(by Béla bá')
Erre az idézetre 10 éve kattantam rá nagyon. Már tudom, hogy ha például megtalálom a kulcsom, fél óra múlva nem tudom, hogy hol van :-)

aPepe said...

De jó kis mondatot írtam így a végefelé, elmegyek nyelvtanárnak mindjár'

Hozzáteszem: ezt bizony egy kupa forraltbor mellett (akár élő közvetítéssel) folytassuk :)

Unknown said...

Igen, forraltbor mellett jobb lesz! :)
Amúgy szívemből szólsz! Mármint a körülmények kapcsán. Gyönyörű!

A droggal csak az a baj, hogy pont azt gátolja meg, hogy felülértékeld a körülményeidet, szóval sajnos függ tőle az értékesnek tartott ember. És az, aki végig sem gondolja, hogy miért van ott ahol, az még megteheti. A drog választásában nem a választás a kulcsszó, hanem, hogy mit választ. Az a nem mindegy.

Na jó, ezt tényleg inkább élőszóban.

Ja, mégvalami: azt nem mondom, hogy ne hallgasson a tanítványom elektronikus zenét, mert lelke rajta. De azt, hogy ne drogozzon, azt mondom.

Anonymous said...

Pepe said:

...pegid a drogozáson is a lelke rajta!

Szerintem a választáson van a hangsúly! Legfőképpen, vagy mondjuk azonos mértékben!

Szerintem a drog nem gátolja jobban a kilátáskeresést, mint pl. nagyon szar helyen nagyon sokat dolgozni nagyon semmiért.


(WORD VERIFICATION éppen most: "UNGREEN" :)))))) akkor lehet, hogy igazából neked van igazad :)))

Unknown said...

Ezt pont most meg is válaszoltam neked élőszóban, de ideírom, hogy Gábor is lássa:

A drogozáson nem lehet a lelke rajta, mert egy ember másokkal nem teheti meg, hogy drogozik.

Ez az én nézőpontom. A melót meg ott lehet hagyni.

the box said...

think outside the box. ;)

Mityo said...

http://www.youtube.com/watch?v=43iFiXwq1Nc