a cikk kapcsan: en mar teljesen elfogadom azt a gondolatot (Osho utan), hogy a gyerek 5 eves kora utan hanyatlasnak indul. latom, tapasztalom is. egyaltalan nem kell iskola, ezt vallom. persze ez nagyon ideologikusan hangzik, de ez az egyetlen ut, amit en is el tudok kepzelni. az iskola a gyereknek ugyanaz mint a "felnottnek" a munkaba allas: totalis megalkuvas, kompromitaljuk magunkat. (egyebkent ha butanak tettetem magam, az nem tettetes, hanem alapallas. mert ki az aki azt mondja ram, hogy buta vagyok? ki az aki ilyet mer kijelenteni? attol talan okosabb es jobb leszek, ha megoldok jobb kepleteketek es masok megtapsolnak ezert? itt mar minden az ego-rol szol, komolyan. mindenhol az mozgat mindent, hogy mennyire fasza gyerek vagyok. hat ez faszsag. de az iskola es a munka vilaga (a puszta penzszerzesert vegzett tevekenyseg, mert meg kell elni valamibol, ugye) ez csak ket kiragadott pelda. sajnos a cikk iroja nem latta azt, hogy a megoldas az, ha nem is akarnak jobb iskolat csinalni, hanem elvetik az iskola gondolatat. mert persze lehet jobb modszerekkel dolgozni, de ezzel a problema nem lesz megoldva csak minimalis szinten, amit ugyan fel lehet mutatni, de az csak a tanarnak az egojat puffaszthatja. a gyereket ugyanugy felreviheti rossz iranyba egy ugynevezett jol megkrealt iskola. mert mi is az a jo? a gyereket hagyni kell, hogy sajat maga fedezze fol a vilagot. idot es energiat nem sajnalva (a baj sokszor az, hogy mindent nagyon gyorsan megmondanak nekunk, nem halljuk a sajat benos hangunkat a masik gondolataitol) ra kell hagyni mindent. (persze ha a hajamat huzogatna egy 10 eves egy feloran keresztul, akkora pofont adnek neki, hogy tobbet nem csinalna. tessek, ebbol megtanulja, hogy vannak olyanok, akik nem szeretik, ha huzzak a hajukat.)
ja másodiknak ezt a linket akartam http://hu.wikipedia.org/wiki/John_Caldwell_Holt
"Holt végül belátta, hogy ameddig a törvények kötelezővé teszik az iskolába járást, addig az iskola tovább fogja folytatni romboló munkáját. És ha ez így van, márpedig így van, akkor nincs értelme iskolát alapítani, hanem valami mást kell kitalálni, amivel a gyerekeket segíteni lehet, hogy megőrizzék intelligenciájukat. Olyan dolgokba fogjanak, amikhez valóban kedvük van, és ezért valódi szellemi fejlődésben lehet részük."
"Iskoláink rettenetesek. Nem szolgálják a felnőttek érdekeit, és nem szolgálják a gyerekek érdekeit sem. Azt állítják magukról, hogy „objektív” tudást tanítanak, ami csak leplezi azt, hogy igazából a tekintélytiszteletre nevelnek. Az iskolában a konfliktusok elkerülését oktatják, a tradíció előtti hajlongást, amit a történelem egy meghatározott szemléletével igazolnak. Az egyenlőségről és demokráciáról prédikálnak, miközben elbutítanak sok gyereket, és szigorúan ellenőrzik a tanárokat. Nemcsak azt tanítják, hogy mindenki hallgassa el azt, amit gondol és érez, hanem azt is, hogy tegyen úgy, mintha azt érezné és gondolná, amit mond. Kitörni ebből a rendszerből nem könnyű feladat, se a tanárnak, se a gyerekeknek. Hosszú harc, amíg rájön valaki arra, hogy nem kell azt csinálnia, amit mások mondanak neki, és nem kell olyan embernek lennie, amit mások elvárnak tőle. Mégis ez a harc egy lépés az újrakezdéshez, ahhoz, hogy olyan tanárok legyünk, amire korábban nem tartottuk magunkat képesnek." (Helbert Cohl)
5 megjegyzés:
http://magyarnarancs.hu/belpol/verhetik-a-gyerekeket-az-iskolaorok-79713
a cikk kapcsan: en mar teljesen elfogadom azt a gondolatot (Osho utan), hogy a gyerek 5 eves kora utan hanyatlasnak indul. latom, tapasztalom is.
egyaltalan nem kell iskola, ezt vallom. persze ez nagyon ideologikusan hangzik, de ez az egyetlen ut, amit en is el tudok kepzelni.
az iskola a gyereknek ugyanaz mint a "felnottnek" a munkaba allas: totalis megalkuvas, kompromitaljuk magunkat. (egyebkent ha butanak tettetem magam, az nem tettetes, hanem alapallas. mert ki az aki azt mondja ram, hogy buta vagyok? ki az aki ilyet mer kijelenteni? attol talan okosabb es jobb leszek, ha megoldok jobb kepleteketek es masok megtapsolnak ezert? itt mar minden az ego-rol szol, komolyan. mindenhol az mozgat mindent, hogy mennyire fasza gyerek vagyok. hat ez faszsag.
de az iskola es a munka vilaga (a puszta penzszerzesert vegzett tevekenyseg, mert meg kell elni valamibol, ugye) ez csak ket kiragadott pelda.
sajnos a cikk iroja nem latta azt, hogy a megoldas az, ha nem is akarnak jobb iskolat csinalni, hanem elvetik az iskola gondolatat. mert persze lehet jobb modszerekkel dolgozni, de ezzel a problema nem lesz megoldva csak minimalis szinten, amit ugyan fel lehet mutatni, de az csak a tanarnak az egojat puffaszthatja. a gyereket ugyanugy felreviheti rossz iranyba egy ugynevezett jol megkrealt iskola. mert mi is az a jo?
a gyereket hagyni kell, hogy sajat maga fedezze fol a vilagot. idot es energiat nem sajnalva (a baj sokszor az, hogy mindent nagyon gyorsan megmondanak nekunk, nem halljuk a sajat benos hangunkat a masik gondolataitol) ra kell hagyni mindent. (persze ha a hajamat huzogatna egy 10 eves egy feloran keresztul, akkora pofont adnek neki, hogy tobbet nem csinalna. tessek, ebbol megtanulja, hogy vannak olyanok, akik nem szeretik, ha huzzak a hajukat.)
korábban már feltettem a costra a könyvet amiből a fenti szöveg van. http://www.foti-peter.hu/holt-eloszo-hcf.html
az irásból tán nem derül ki, de Holt is az iskola megszüntetésén dolgozott, és nagyon hasonlókat mond mint te, már-már szó szerint :)
http://www.foti-peter.hu/holt-eloszo-hcf.html
ja másodiknak ezt a linket akartam
http://hu.wikipedia.org/wiki/John_Caldwell_Holt
"Holt végül belátta, hogy ameddig a törvények kötelezővé teszik az iskolába járást, addig az iskola tovább fogja folytatni romboló munkáját. És ha ez így van, márpedig így van, akkor nincs értelme iskolát alapítani, hanem valami mást kell kitalálni, amivel a gyerekeket segíteni lehet, hogy megőrizzék intelligenciájukat. Olyan dolgokba fogjanak, amikhez valóban kedvük van, és ezért valódi szellemi fejlődésben lehet részük."
"Iskoláink rettenetesek. Nem szolgálják a felnőttek érdekeit, és nem szolgálják a gyerekek érdekeit sem. Azt állítják magukról, hogy „objektív” tudást tanítanak, ami csak leplezi azt, hogy igazából a tekintélytiszteletre nevelnek. Az iskolában a konfliktusok elkerülését oktatják, a tradíció előtti hajlongást, amit a történelem egy meghatározott szemléletével igazolnak. Az egyenlőségről és demokráciáról prédikálnak, miközben elbutítanak sok gyereket, és szigorúan ellenőrzik a tanárokat. Nemcsak azt tanítják, hogy mindenki hallgassa el azt, amit gondol és érez, hanem azt is, hogy tegyen úgy, mintha azt érezné és gondolná, amit mond. Kitörni ebből a rendszerből nem könnyű feladat, se a tanárnak, se a gyerekeknek. Hosszú harc, amíg rájön valaki arra, hogy nem kell azt csinálnia, amit mások mondanak neki, és nem kell olyan embernek lennie, amit mások elvárnak tőle. Mégis ez a harc egy lépés az újrakezdéshez, ahhoz, hogy olyan tanárok legyünk, amire korábban nem tartottuk magunkat képesnek." (Helbert Cohl)
Post a Comment